Hej! Verkar lite omständigt att göra så. Skulle det inte bli samma effekt om du sparade IP numret i en INI fil eller i registret varje gång du stängde ner programmet. Sedan jämförde det sparade med det IP-nummer datorn har när du startar programmet Varför över huvud taget jämföra IP-numren? Problemet är när clienterna också byter nummer. Då vet inte servern vart den skall skicka det. Tänkte att det kunde kanske lösas enkelt, men det tycks vara ett ovanligt och komplicerad sak att bygga in.Dynamiska IP-nummer?
Jag tror att lösningen till min fråga finnsi registret, men var?
Jag behöver i mitt program få reda på om datorn har ett dynamiskt ip-nummer eller ett fast. Har nämligen en serverkomponent som skall köras och då behöver programmet berätta för den som startar det att ipnummret har ändrats så klienterna kan kontakta rätt dator.
Det är den nätverksinställning i Win95/98, nätverket, som jag är intresserad av (borde finnas i registret tycker jag). Skulle du kunna bifoga var i NT man hittar detta skulle det vara ännu bättre.Sv: Dynamiska IP-nummer?
Sv: Dynamiska IP-nummer?
Varför inte bara skaffa det nya (eller samma gamla) och skicka det till klienten/server (eller var det nu skulle) varje gång man startar programmet?
Onödigt att slösa de där Byte:n på att spara ett IP-nummer på hårddisken, och sedan slösa de där Hz:en på att jämföra dem :-P
//MMN från Petters datorSv: Dynamiska IP-nummer?