Hej, Deassemblera koden är ofta möjligt, men då krävs: Glöm att försöka disassemblera koden. Det går mycket fortare att skriva den igen, tro mig. Det måste du ändå sitta och göra om du ska disassemblera koden, fast då är det det minsta du kan göra. Dessutom är det stört omöjligt att få koden som den var. Möjligen att man kan lista ut ungefär hur det var, men då ska man vara mycket skicklig (åtminstone om vi pratar mycket kod)! Ok. Det är bara att bita ihop och skriva om då mao. Råkade ut för samma grej förra sommaren när min bärbara dator blev snodd.. (Fortfarande beskt när jag tänker tillbaka på det..)Källkod borta - program kvar
har skrivit ett program där jag tyvärr slarvade bort koden.
Har dock kvar .exe filen. Går det på något sätt att, hmm.., avkompilera
programmet å få tillbaka koden ?a
Misstänker att det inte går, men om kanske nån vänlig själ kan ge mig ett tipps.
//PerrSv: Källkod borta - program kvar
-Att programmerare inte gjort små lustiga krångelpellemanicker som gör att du måste sitta i timmar/dagar/veckor för att slippa att folk deassemblerar den. Vet inte om VB har något sånt inbyggt, tror inte det.
-Att du kan assembler, och lyckas klura ut vad en klumpig VB-kompilator menar.
Jag kan nog ha fel, och VB använder ju sig av VBRUN... men det är inte lätt.
Sedan är det ju inte helt omöjligt att det finns verktyg som tar tillbaka det.
Nåväl. Har du gjort koden är det väl inte så jättesvårt att ändra tillbaks den?
/Niklas JanssonSv: Källkod borta - program kvar
/JörgenSv: Källkod borta - program kvar
Tack för hjälpen!Sv: Källkod borta - program kvar
Det finns lite avkompilerare för vb3 och 4 men inget vettigt för 6an så det är bara att bita ihop.. Däremot går det att ändra i exe filen om det är nåt fastkodat som sökväg eller nåt filnamn, texter eller liknande.. har lyckats ett par gånger med det faktiskt.
Tjackade en bärbar med inbyggd brännare istället så nu har jag en fredagshobby till.. Bränna backup skivor.. Funkar bra..
Mvh
Rickard