Jag kan inte använda F10 som snabbkommando på ett menyval. I comboxen "Shortcut" i menyeditorn finns alla möjliga kombinationer med F-tangenterna (FX, Ctrl+FX, Shift+FX och Ctrl+Shift+FX, där X är en godtycklig siffra mellan 1-9 eller 11 och 12)! F10 har samma effekt på systemet som om du skulle trycka ner "Alt", inte i kombination med någon annan tangent. Det går förstås att komma runt då F10 har en konstant du kan använda. Så långt är jag med, men hur gör man då för att i menyn visa att F10 är ett snabbkommando för just det här menyvalet? Varför MÅSTE du använda F10? <code>Vad gör F10?
Så har varit ända från början av projektet, och jag förstår inte varför F10 inte går att använda därför att jag inte lyckas hitta vad den används till istället och vad som gör att jag inte kan använda den.
Min första tanke var att den kanske fyllde någon speciell funktion i Windows och därför inte gick att använda, men sedan kom jag på att exempelvis F1 och F5 går ju att använda och de har ju speciella funktioner i Windows (Hjälp och Uppdatera).
Någon som vet varför jag inte kan använda den?
/ThoreSv: Vad gör F10?
<code>
Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = vbKeyF10 Then
'Älgen hoppar på myren eller något
End If
End Sub
</code>Sv: Vad gör F10?
Sv: Vad gör F10?
Det är väldigt dumt att inte följa standarden i något som är så generellt inom windows-världen.
Man använder antingen ALT eller F10 för att komma till menyn, men i ditt program funkar det inte...
Tänk själv om du ska stänga ett program, muspekaren är borta och ALT-F4 är det enda du kommer på. Då börjar programmet rita grafer! Skulle jag bli förbannad av...
Om en arbetsgivare kräver att F10 skall användas till något är det inte mycket att snacka om, men påpeka i så fall att det är en okonventionell och ganska onödig metod.
/Niklas JanssonSv: Vad gör F10?
Private Sub Form_Load()
AddShortcut mopen, "F10"
End Sub
Public Sub AddShortcut(Menu As Menu, Shortcut As String)
Menu.Caption = Menu.Caption & vbTab & Shortcut
End Sub
</code>