hejsan! Varför måste du gå till en ASP-sida direkt? Kan du inte logga in direkt från programmet? Annars vet jag tyvärr inte hur man kan lösa det du vill åt, tänkte bara komma med ett annat tips. databasen och programmet finns på två olika datorer/servrar så det går väll inte att kontrollera från databasen direkt i programmet då? dessutom är databaen en MySQL Är databasen MySQL så går det att koppla upp sig direkt mot den via ditt vb-program, om de som äger databasen har/kan godkänna det. Eller så kanske du kan använda dig av en webserver-komponent, en till idé... ;)vb till internet, session?
jag undrar om det är möjligt att föra info mellan ett vb-program och en .asp-sida?
det är en inloggningsruta jag skulle vilja ha i ett vb-program som man fyller i och då hamnar på en hemsida, som är skriven i ASP, och där kontrolleras innehållet i de två fälten, användarnamn och lösenord?
går det att lösa på något annat sätt än att lägga in infon ur fälten i querystrings i adressen till hemsidan och sedan kontrollera querystringsen på sidan?Sv: vb till internet, session?
Sv: vb till internet, session?
Sv: vb till internet, session?
Detta är helt klart den bästa och egentligen den enda lösningen...
Nu finns det en ful-variant.... (finns alltid en sådan) det går ut på att du använder dig av MSXML2 objektet. Med hjälp av det objektet kan du skriva in en url och få tillbaka en html-sida.
Om du då skapar denna sida själv så skickar du med password och username till sidan i url:en och kollar i databasen om personen finns så fall så kriver du bara ut TRUE på sidan annars FALSE.
På detta sätt så får du tillbaka TRUE / FALSE till ditt vb-program från en inloggningsfunktion på din webserver.
- magnusSv: vb till internet, session?