Hej. Hej... det e lätt som en plätt... Jag antar att commandknappen heter Command1, fönstrena form1 och form2, och att textrutorna heter textbox1 och textbox2 dårå... Får ej detta till at fungera, det flyttas helt enkelt inte över, något som är fel? Ingen felkod heller! Någon som har något förslag eler? Ok. Skriver om exemplet så du kanske ser det tydligare: </br>2 textboxar i 2 form!
Har en textbox1 i form1, jag vill att det jag skriver i textboxen i form1 skall flyttas över till textbox2 i form2 när jag trycker på commanknappen.
Hur gör man? Jag lyckas inte med detta, någon trevlig person där ute som kan hjälpa mig? Hoppas att ni förståd fråganSv: 2 textboxar i 2 form!
Då kan du skriva/kopera det här:
<code>
Private Sub Command1_Click()
form2.textbox2.Text = form1.textbox1.Text
form1.textbox1.Text = "" 'Denna rad kan du ta bort om du inte vill att den gamla textrutan ska tömmas
End Sub
</code>
Lätt som en plätt!
Däremot är det inte nödvändigt att textrutorna har olika namn när de är i olika form-rutor (fönster). Det är nämligen skillnad på form1.textbox1.text och form2.textbox1.text
Hoppas att du förstod!!
/Einörd (einord)Sv: 2 textboxar i 2 form!
Sv: 2 textboxar i 2 form!
CommandFlytta är knappen som flyttar texten när du trycker på den. </br>
formTill är formuläret på vilket textboxen du vill kopiera till (TextTill) ligger. </br>
formFrån är formuläret på vilket textboxen du vill kopiera från (TextFrån) ligger. </br>
<code>
Private Sub CommandFlytta_Click()
formTill.TextTill.Text = formFrån.TextFrån.Text
formFrån.TextFrån.Text = "" ' Tömmer ursprunget
End Sub
</code> </br>
Vart det tydligare? Eller fungerar det inte ändå? </br>
/EE