Hej jag har precis börjat en kurs i VBA-programmering för Excel. Uppgiften den här veckan är att vi har fått en arbetsbok med massor av data i (den heter uppgift1.xls) som har ett macro kopplat till sig (det heter opt). Uppgiften är sedan att skriva till kommandon i macrot så att macrot körs automatiskt så fort NÅGON cell ändras. Jag har fått detta till hjälp: Om du vill att ett makro ska köras så fort en cell eller område ändras så placerar du koden eller ett anrop till makrot i Worksheet_ChangeBehöver hjälp med Excel macro (desperat)
"Q: How to run a macro when a cell value changes
A: Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range) is trigered. You can handle its like follows:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
if target.address="$A$3" then
'your macro
end if
End Sub
"
Jag förstår att jag måste anpassa vissa saker för att det ska fungera. Till exempel verkar det ju som om det bara gäller A3 här, men det måste fungera för att celler! Det där med private sub worksheet förstår jag inte heller. Är det meningen att jag ska skriva namnet på macrot, dvs opt där det nu står "your macro"? Snälla, snälla hjälp mig. Jag vore jättetacksam.Sv: Behöver hjälp med Excel macro (desperat)
Ex om du har ett makro som heter opt och vill att det ska köras så fort en cell ändras så skriver du så har:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Excel.Range)
opt
End Sub