Hej Om du letar andra program så kommer mitt tips här: jag använder InstallShield Express (kostar någonstans under 3000) och det fungerar mycket bra, kan verkligen rekommenderas! Hej Den har antagligen bara lagt till sig som standard bland associationerna Sven, NEJ, Det gör jag inte, jag tycker inte att den funkar så som jag vill. > <b>Har du nått konkret att klaga på eller faller du bara in i kören > <b>En kompis fick den och installerade, nu när han klickar på sina egna VB projekt så drar den igång?!</b> Hej igen Hej > <b>Jaha..... Vi har olika uppfattningar om saklighet.</b> > <b>För att man inte kan (?) skicka med t.ex MDAC för att installeras om det inte finns.</b> Och så svarar jag mig själv med den här! Hej.Visual Studio Installer, ställer till problem
Jag installerade visual studio installer idag och gjorde en .msi fil.
En kompis fick den och installerade, nu när han klickar på sina egna VB projekt så drar den igång?!
Är det någon som vet varför?
Jag vill ju inte gärna använda ett installationsprogram som pajar för folk.
Vilket är annars det bästa programmet att använda?
Jag har inte testat Visual Installer från Samlogic än och VS Package & deplyoment wizard lämnar mycket kvar att önska.
Anna-Karin.Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
/JohanSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
>Package & deplyoment wizard lämnar mycket kvar att önska.
Har du nått konkret att klaga på eller faller du bara in i kören
av "snobberi . Dom andra i kotteriet tycker så, så det är nog
bäst att jag tycker likadant"
Tycker som jag tidigare skrivit att VB :s
Package & Deplyoment Wizard funkar alldeles utmärk.
Ser fram emot sakliga "emot" resonemang.
mvh
SvenSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
för vbp-filer. Gå in i Explorern -> View -> Options -> Filetypes och kolla
att det är Visual Studio som anges som standard.
/emmaSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
Skapar jag en installations fil så vill jag att allt ska komma med, jag ska inte behöva skicka med en massa filer vid sidan av som användaren sen ska lägga på rätt ställe.
Lösningen blev SamLogics Visual Installer, den gör det jag vill.
(Något ska man väl använda sin vinst till.)
Anna-KarinSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
av "snobberi . Dom andra i kotteriet tycker så</b>
Ord som "snobberi" och "kotteri" tycker jag är trams att använda i en diskussion SvenPon!
> <b>Ser fram emot sakliga "emot" resonemang.</b>
Jag har försökt att föra en sådan diskussion med dig SvenPon. Med sakliga argument om hur vi (Sysadmins) tycker att MSI-paket fungerar i våra nät!
Tyvärr hur du själv inte kunnat bidra med någon fördel till att använda PDW eller någon nackdel med att använda MSI-paket!
Du upprepar konstant mantrat att PDW är en bra lösning. Det <är> den inte!
Vill du ha en saklig diskussion så börja med att presentera fördelarna med PDW och/eller nackdelen med MSI-paket! Därefter ska jag gärna diskutera frågan med dig!Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
> <b>Är det någon som vet varför?</b>
> <b>Jag vill ju inte gärna använda ett installationsprogram som pajar för folk.</b>
Detta har troligtvis inget att göra med Visual Studio Installer. Jag har installerat MSI-paket som är skapad med den (tack vem och H3) utnan några problem.
Den troligaste anledningen är att de som installerar ditt MSI-paket inte har den senaste versionen av Windows Installer, som är 2.0. Be de som ska installera ditt MSI-paket att uppgradera sin Windows Installer och se om problemet kvarstår!Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
> Du upprepar konstant mantrat att PDW är en bra lösning.
Det <är> den inte!
Jaha..... Vi har olika uppfattningar om saklighet. Snacka om mantra
"Vi sysadministratörer" Vilka djä... Vi , har du mandat att prata
för hela kåren ????
> Så här skrev Cou.... "Visual Studio Installer, ställer till problem"
Just det problem därför att det är ett djä.. strul med versioner.
Det är väl klart att man får tänka till när man skall bifoga alla
tillbehör,det kan ju inte var så lätt fär en en installer att veta
att du skrivit en ReadMe fil eller att programmet behöver en
DataBas eller en .hlp fil för att bli komplet.
Cou... ge mig ett(1) enda exempel där du få konflik med att
styra en fil till rätt katalog.
DsSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
KISS = Keep It Simple & Stupid, då hajar användaren.
Jag vet inte vem som kommer att använda mitt program om jag då ska skicka med filer som nn ska lägga i olika mappar och i värsta fall registrera då kan man ge sig på att de klantar till det.
Det ska vara så enkelt att de bara ska kunna klicka på installations filen och klicka Next och ok, thats it.
Anna-KarinSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
Cou... *LOL* du är gooooooooooo. det vet du att jag tycker.
Ett lite visdomsord. Det finns två typer av människor du skall
vara på din vakt mot.
1. Dom som inte dricker.
2. Dom som talar och skriver i Vi form ."Vi cykelhandlare tycker" osv osv.
DSSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
Att vi har olika uppfattningar är jag helt klart införstådd med! Men vad saklighet har med saken att göra får du gärna förklara närmare!
> <b>Snacka om mantra "Vi sysadministratörer" Vilka djä... Vi , har du mandat att prata för hela kåren ????</b>
Nej, jag har inget mandat!
Däremot jobbar jag i verkligheten. Jag har jobbat som systemadministratör sedan 1997 och därmed sett vilka problem systemadministratörer/användare kommer i kontakt med.
Jag undervisar i mitt yrke på Microsofts nätverksprodukter inom begreppet MOC på ett CTEC, jag undervisar alltså officiellt på Microsofts produkter.
Jag har jobbat på Microsofts supportavdelning för företag i Europa.
Med bakgrund av den kompetens jag anser mig besitta så är jag kompetent att se vad som behövs och vad som fungerar inom mitt område! Och det är ett sätt att distribuera/reparera/avinstallera/patcha applikationer. Windows Installer fyller dessa behov, PDW fyller <b>inte</b> dessa behov!
Microsoft har själva insett bristen med att inte ha något ordentligt system för att distribuera sina mjukvaror. Det var därför man till Windows2000 kom med Windows Installer. Så, jag har inte mandat på något, men jag vet vad Microsoft erbjuder och vad branchen efterfrågar!
Vad du själv jobbar med och vilka erfarenheter du besitter vet jag inte, men av det jag ser av ditt resonemang så kan jag bara anta att du inte har någon större kompetens inom området. Har jag fel är du välkommen att visa det! Och då menar jag inte genom att skrika högt och stampa hårt i golvet, utan genom sakliga argument för din ståndpunkt!
Du bad i ditt förra inlägg om sakliga resonemang! Med ditt eget inlägg anser jag att du inte uppnår detta och om du inte postar sakliga argument om varför man bör använda PDW så anser jag diskussionen EOD [End Of Discussion]!Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
Hej.
Vågar knappt ge mej in i diskussionen ;-) Har nog lite dåligt på fötterna.
Mina erfarenheter av VSI är blandade, bra & dåliga...
Mindre bra för att man inte kan (?) lägga en genväg till en extern fil i paketet.
För att man inte kan (?) skicka med t.ex MDAC för att installeras om det inte finns.
(Jag har aldrig lyckast med ovanstående. Någon??)
Bra för att det blir stabila installationer med flexibelt gränssnitt.
//freddaSv: Visual Studio Installer, ställer till problem
Jag hittade svaret på den frågan!
<URL:http://www.installsite.org/> Windows Installer => Merge Modules => MDAC.
"Contrary to earlier announcements, Microsoft will not create a merge module for MDAC in the near future. The following message has been posted by Reid Wilkes, (Microsoft Developer Support, MDAC Beta Lead) in newsgroup microsoft.beta.mdac27.general around December 20, 2001:
"I regret to say that the latest word is that no official, supported merge module is to be released for MDAC 2.7. This was a last minute decision based on several factors. Instead Microsoft will be releasing a whitepaper covering how to create your own merge module using the Installer SDK tools such as Orca. I realize this is a frustrating situation, and welcome your comments/feedback on the impact this will have to you. I am working with one other person on that whitepaper, and it should be released early in the new year. The earliest at this point it would be safe to expect a real Windows Installer based MDAC install is in 2003. ""
Längre ner på sidan så finns Merge Modules för MDAC 2.6 och 2.7.
Installshield har ett helt gäng med Merge Modules för nerladdning, däribland MDAC, <URL:http://www.installshield.com/downloads/modules.asp?prod=wind&lan=english&xmlUse=y>. Om det fungerar för VSI vet jag däremot inte!
Detta problem är alltså inte VSI, MSI eller Windows Installers fel, utan Microsoft som inte vill distribuera en Merge Module. Däremot berättar de hur man skapar en egen!
Så SvenPon, uppenbarligen fel av dig!Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
FILE: Install DCOM and MDAC Through a Windows Installer Package
<URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q257604>Sv: Visual Studio Installer, ställer till problem
RickardD:
Nej. I sådana fel av mej. Inte Sven.
...
Jag tittade också runt lite när det var aktuellt och vad jag förstod så kollade bara (MDAC) .msm om alla komponenter fanns eller inte.
Jag brydde mej inte om det då, jag skickade med MDAC_TYP.exe vid sidan om. Kändes som den bästa lösningen då.
Jag menade bara att det är synd när man har ett färdigt paket (MDAC), så kan man inte använda det utan måste göra ett nytt.
...
Egentligen har jag inget på den här tråden att göra vad gäller teknisk kunskap. Det har jag alldeles för lite av i detta fallet.
//fredda
EDIT:
Det verkar vara en bra länk förresten...
Kan vara bra till nästa gång :)