Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg


Algoritm

Postades av 2002-08-06 02:42:28 - Ola Ringström, i forum visual basic - allmänt, Tråden har 9 Kommentarer och lästs av 1079 personer

Travintresserad som jag är håller jag nu på med en liten applikation för eget bruk som ska hjälpa mig med spelandet. Mitt problem är att jag inte får riktigt rätt på en uträkning. Tanken är att jag ska kunna mata in hur mycket pengar jag är villig att satsa och sedan få svaret hur många rader jag kan tippa samt hur hästarna kan fördelas i respektive lopp.

Ex: inmatning 256 kr
Svar: tippa 128 rader
Streckfördelning: 2-2-2-2-2-2-2 = 128

Problemet är att jag inte hittar någon vettig algoritm för denna uträkning av streckfördelningen. Nå´n som har en på lager?


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-06 07:15:33 - Johan Djupmarker

Jag har inte en susning om hur det där med hästar, du skulle inte kunna förklara hur det ska fungera?

/Johan


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-06 14:36:53 - Rasmus Hörstedt

ja eller hur!

Kan lätt kirra biffen åt dig om du talar om hur F** det går till först :-)

Sommarlovet är snart slut :-( // R-mus


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-06 16:11:36 - Magnus Åhlin

Hej!

Jag har inte heller någon kolla på trav-tips men det ska nog gå bra ändå
Tydligen så är priset per rad 2 kr så antalet rader är ju lätt.

Antalet rader = (streck i lopp 1)*(streck i lopp 2)*(streck i lopp 3)...*(streck i lopp 7)
Streckfördelningen kommer bli osymetrisk i alla fall då sjunde roten ur antalet rader inte är ett heltal.

rader= (streck per lopp)^7

alltså:
(streck per lopp) = rader^(1/7)

då detta oftast kommer vara ett decimaltal får du avgöra om du ska runda uppåt eller neråt för varje lopp.

exempel:
vill satsa 500:-
rader = 250
250^(1/7)=2.2
sätt 2 i första
sen tar du
(250/2)^(1/6) osv...

är du med?


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-06 19:07:14 - Ola Ringström

Mitt problem är att jag vill ha en exakt uträkning, alla andra kastas...

D.v.s. om jag matar in att jag vill spela 128 rader vill jag att applikationen ska kunna tala om för mig hur många streck det blir i varje lopp. Som jag sa i tidigare exempel 2*2*2*2*2*2*2 = 128 men det skulle lika gärna kunna bli 1*1*1*2*2*4*8 = 128 osv. Jag vill ha ut alla möjligheter.
Det finns fina algoritmer för uträkningar av bästa väg etc. men jag har inte hittat någon som passar för detta.
Det försök jag gjort tycker jag själv är dåligt. Slumpar 7 tal och loopar sedan tills summan stämmer överens med inmatningen. Problem som då uppstår är att det finns tal som inte går att få ihop över 7 slumpade tal vilket ger en oändlig loop. Dessutom tar det stor systemkapacitet för att köra loopen tills ett resultat ges = långa väntetider. Inget kul!


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-07 07:56:45 - Magnus Åhlin

Alla möjligheter?!?! Det kommer bli en jäkla massa fall när man satsat en slant.
Som tidigare sagt är det även bara få radsummor som kommer generera en lösning.
Men men strategin du bör använda är att loopa igenom varje streckantal per lopp och sedan prova resten. Skulle kunna göras rekursivt.

asså, prova 1 streck i första, räkna ut resten av loppen
prova 2, resten

och resten provas förstås på samma sätt som hela travet.


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-07 08:56:30 - Peter Holm

Det du vill göra kallas permutation och jag kan meddela att du kommer
få en innihelvetes massa rader att gå igenom. Betrakta följande lilla
tankeexpriment.

Du spelar för 2 kronor -- 1*1*1*1*1*1*1*2 Kr = 2 Kr
Du spelar för 4 kronor -- 2*1*1*1*1*1*1*2 Kr = 4 Kr
1*2*1*1*1*1*1*2 Kr = 4 Kr
1*1*2*1*1*1*1*2 Kr = 4 Kr
1*1*1*2*1*1*1*2 Kr = 4 Kr
1*1*1*1*2*1*1*2 Kr = 4 Kr
1*1*1*1*1*2*1*2 Kr = 4 Kr
1*1*1*1*1*1*2*2 Kr = 4 Kr
Du spelar för 6 kronor -- 3*1*1*1*1*1*1*2 Kr = 6 Kr
1*3*1*1*1*1*1*2 Kr = 6 Kr
1*1*3*1*1*1*1*2 Kr = 6 Kr
1*1*1*3*1*1*1*2 Kr = 6 Kr
1*1*1*1*3*1*1*2 Kr = 6 Kr
1*1*1*1*1*3*1*2 Kr = 6 Kr
1*1*1*1*1*1*3*2 Kr = 6 Kr
Du spelar för 8 kronor -- 2*2*1*1*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
2*1*2*1*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
2*1*1*2*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
2*1*1*1*2*1*1*2 Kr = 8 Kr
2*1*1*1*1*2*1*2 Kr = 8 Kr
2*1*1*1*1*1*2*2 Kr = 8 Kr
1*2*2*1*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*2*1*2*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*2*1*1*2*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*2*1*1*1*2*1*2 Kr = 8 Kr
1*2*1*1*1*1*2*2 Kr = 8 Kr
1*1*2*2*1*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*2*1*2*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*2*1*1*2*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*2*1*1*1*2*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*2*2*1*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*2*1*2*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*2*1*1*2*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*1*2*2*1*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*1*2*1*2*2 Kr = 8 Kr
1*1*1*1*1*2*2*2 Kr = 8 Kr

Antalet kombinationer beräknas enkelt genom P(n,k) där n är antalet
objekt som kan infogas på k platser. I sista exemplet ger detta
P(2,7) och utläses 7 över 2 och beräknas: (7!)/(2!*5!) = (1*2*3*4*5*6*7)/((1*2)*(1*2*3*4*5)) = 21

Antag att vi nu har ett system för 32 kronor: P(4,7) = (1*2*3*4*5*6*7)/((1*2*3*4)*(1*2*3)) = 35 kombinationer. Men då har vi bara tagit hänsyn
till alla kombinationer med 1 resp 2 streck i loppen. Vi måste dessutom ta
hänsyn till fallen där vi har exvis 1*1*1*1*4*2*2 eller 1*1*1*1*1*8*2 för
dessa system blir också att kosta 32 kronor.

Alltså P(4,7) + P(3,7) + P(2,7) = 35+35+21 = 91 olika kombinationer. Här
har vi inte tagit hänsyn till P(1,7) eftersom raden 1*1*1*1*1*1*16 inte är
möjlig. (16 startande hästar i ett lopp).

Tänk nu ett system som kostar 512 Kronor att lämna in det finns MÅNGA
kombinationer.

Jag föreslår att du läser en kvällskurs i kombinatorik så kan du enkelt lösa
ditt problem sedan.

/[peterh]
Utan att garantera att det är som jag sagt ovan. Det var 5 år sedan jag läste kombinatorik.


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-07 10:31:49 - Raderat konto

Faktopruppdelning är lösningen på problemet.
Sällan mer än 15 häster per lopp va?
Börja då med att testa om antal rader är delbart med 15, om så, dela också dessa faktorer så långt det går.
Testa sedan med 14, 13, osv.

Ex: 60 rader
Börja med att testa delbarhet med 15
60/15=4, fyll på med resten singelstreck => 15, 4, 1, 1, 1, 1, 1 (streck i resp. lopp)
Gå igenom raden och dela upp dessa faktorer på samma sätt.
Börja med halva fakorn för att testa delbarhet och loopa neråt.
Det ger att 15/5=3 => 5, 3, 4, 1, 1, 1, 1
På samma sätt 4/2=2 => 5, 3, 2, 2, 1, 1, 1
Börja om med andra faktorn (4:an)
4/2=2 => 15, 2, 2, 1, 1, 1, 1

Testa sedan med 14 på samma sätt, sedan 13, 12 osv

Du kommer ju att få en del dubbletter men det är ju enkelt att plocka bort dom och bara presentera unika de kombinationerna


Svara

Sv: Algoritm

Postades av 2002-08-07 20:08:47 - Ola Ringström

Att det blir många rader vet jag, jag har sett dem...tro mig... ;-)

Är själv inne på att faktoruppdelning är det enda rätta och har börjat en test med det. Men det är en egen lösning och därför undrar jag nu om någon vet namnet på en bra algoritm som gör just faktorsuppdelning?


Svara

Nyligen

  • 20:22 Spel
  • 17:07 Snabb och trevlig webbplats utan l
  • 17:00 Bra spelsajt med bonusar
  • 15:51 Slappna av
  • 15:17 Onlineunderhållning på fritiden
  • 11:13 Online Kasino
  • 17:57 Vart är SEO på väg till 2030?
  • 14:24 CBD regelbundet?

Sidor

  • Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 665
27 955
271 721
675
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies