Håller på å knåpa ihop en server (för första gången i mitt liv) och har därför en fråga. >Kan man på något sätt se text som skickas från servern till klienten,Servrar...
Hur kan jag (om det går) kontrollera att datan som skickas till servern kommer från den klienten jag har gjort. I princip kan ju vem som helst skicka data till servern och därmed få den att hänga sig ganska lätt (iaf med min instabila server). T ex om jag förväntar mig en siffra efter "NUMBER=" och någon knåpar ihop en klient som skickar "NUMBER=HEJ" så kommer ju servern att hänga sig (jo, vet att man kan avlösa det problemet, men det var ett exempel).
Dessutom har jag en annan fråga som hör ihop med detta. Kan man på något sätt se text som skickas från servern till klienten, eller vice versa. T ex om jag skickar ett lösenord för att bekräfta att det kommer från klienten, finns det då något sätt att "spionera" på internet trafiken och se inkommande trafik i klartext?
/RickardSv: Servrar...
>eller vice versa. T ex om jag skickar ett lösenord för att bekräfta att det
>kommer från klienten, finns det då något sätt att "spionera" på internet
>trafiken och se inkommande trafik i klartext?
Ja, alla datorer där trafiken passerar kan sniffa upp lösenord, så någon form av kryptering är ju att föredra... I praktiken är nog inte detta ett jättestort problem, men det är fullt möjligt.
/Johan