Kan man på något sätt få ett formulär i ett program att agera självständigt? Jag har alltså ett formulär som är AlwaysOnTop och ska ligga över ett annat program, men jag vill inte att de andra öppna formulären som tillhör mitt program ska täcka det andra programmet... Lite svårt att föklara, men ska göra ett nytt försök... Jag gör ett program som består av flera formulär. Sedan är det ett annat program som anropar en funktion i mitt program, denna funktionen visar ett formulär som är always ontop och alltså hamnar över det anropande programmet. Problemet är att när jag aktiverar mitt formulär så hamnar alla formulär som tillhör samma program över det anropande programmet och det vill jag inte. Något enklare att förstå? Gör en procedur "FormOnTop" Nu var det inte det som var problemet, jag vill alltså att endast ett formulär ska ligga över andra program. När man gör så kommer programmets alla formulär ligga över det näst översta programmete."Självständigt formulär" (ny fråga)
/JohanSv: "Självständigt formulär" (ny fråga)
Går detta att lösa på något annat sätt än att lägga formuläret i ett eget program?
/JohanSv: "Självständigt formulär" (ny fråga)
JM at Opus
Skriv:
FormOnTop Form1.hwnd, true ' När den ska ligga on
FormOnTop Form1.hwnd, False ' topNär den inte längre ska ligga on top
' Här är koden du ska skriva:
'modAlWaysOnTop.bas:
Declare Function SetWindowPos Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal hWndInsertAfter As Long, ByVal x As Long, ByVal Y As Long, ByVal cx As Long, ByVal cy As Long, ByVal wFlags As Long) As Long
Public Const SWP_NOMOVE = &H2
Public Const SWP_NOSIZE = &H1
Public Const SWP_SHOWWINDOW = &H40
Public Const SWP_NOACTIVATE = &H10
Public Const HWND_TOPMOST = -1
Public Const HWND_NOTOPMOST = -2
Public Sub FormOnTop(Handle As Long, OnTop As Boolean)
Dim wFlags As Long, PosFlag As Long
wFlags = SWP_NOMOVE Or SWP_NOSIZE Or SWP_SHOWWINDOW Or SWP_NOACTIVATE
Select Case OnTop
Case True
PosFlag = HWND_TOPMOST
Case False
PosFlag = HWND_NOTOPMOST
End Select
SetWindowPos Handle, PosFlag, 0, 0, 0, 0, wFlags
End SubSv: "Självständigt formulär" (ny fråga)
/Johan