Hejsna jag har nu lagt över mitt fungerande projekt från min ena dator till min andra och nu när jag försöker starta programmet i VB så kommer blir det run time error 13 type missmatch när jag trycker på start. Jag gissar på att det inte finns något datum sparat i registret i den datorn och eftersom du inte har något standardvärde för getsetting kommer Text9 bli tom. Det tredje argumentet till DateAdd blir tomt vilket inte är ett datum, alltså type missmatch. aha Du kan skriva: tackar Om det inte finns något datum sparat i registret så returnerar GetSetting svaret från funktionen Date() Läser man i hjälpen står följande om fjärde argumentet:Programfel
Den markerar raden text11.text = DateAdd
Hur ska jag göra för att få detta att funka. Och varför funkade det på min andra dator.
Text9.Text = GetSetting("testProgram", "datum", "senaste") 'senaste kopieringen
Text10.Text = Date ' dagens datum
Text11.Text = DateAdd("d", 31, Text9) ' om dagens datum är lika med senast du klickade plus 31 så lägg upp en msgbox
Med vänliga hälsningar AndersSv: Programfel
Du måste alltså göra en kontroll i ditt program så att det verkligen finns ett datum i registret.
/JohanSv: Programfel
såhär antagligen
Text9.Text = GetSetting("testProgram", "datum", "senaste")
If Text9.Text = "" Then
Text9.Text = Date
End If
Text10.Text = Date
Text11.Text = DateAdd("d", 31, Text9) Sv: Programfel
<code>
Text9.Text = GetSetting("testProgram", "datum", "senaste", Date())
</code>Sv: Programfel
Kan du förklara lite vad den koden gör som du skrev sist här.
Med vänliga hälsningar
AndersSv: Programfel
/JohanSv: Programfel
default:
Optional.Expression containing the value to return if no value is set in the key setting. If omitted, default is assumed to be a zero-length string ("").
Alltså, om det inte finns något värde i registret så returneras detta värde istället, i Andreas exempel dagens datum alltså.
/Johan