Om någon snäll liten person kan skriva lite exempel-kod så ska jag använda den... Kan du inte skapa en sträng med Chr(teckennummer) osv? För att skriva till porten kan man öppna den som en fil: Kan man läsa com-porten också? vad är problemet? Alla tecken går att skicka via en string... Problemet = O jag skickar chr(12) så behöver det nödvändigt vis inte skicka just bara en byte, utan den kan skicka flera byte, vilket händer mig. Alltså: Den skickar en massa skräp... chrb som bara skickar en byte fungerar inte alls att skicka med... jag brukar inte använda mscomm, men jag tror inte att problemet ligger i den. Prova att skapa en strängvariabel, sätt den till chr(12) och skicka den. Kolla om mscomm har någon funktion som rensar bufferterna. Ok, jag har fått skiten att fungera. Fråga mig inte vad jag har gjort, för det vet jag inte. jag har använvt chr & asc i alla fall...Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
Problem: Jag bygger eget LaserDome och har kommit till den punkten att hårdvaran fungerar men jag har inte gjort mjukvaran...
Jag ska använda com-porten till att skicka och ta emot data med. Problemet är att jag inte kan skicka en sträng till mscomm kontrollen utan jag behöver kunna skicka vilket värde som helst (0-255). Hur göra?Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
/JohanSv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
Dim ff as integer
ff = FreeFile
Open "COM1" for output as #ff
print #ff,Chr$(255)
Close #ff
/johan/Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
med typ input #ff, variabel?Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
Du ska använda Chr(AsciiVärde).
MSComm1.Output = Chr(13)Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!
Sv: Com-porten, skriva till, UTAN kontrollen!