Finns det något sätt att stänga av och sätta på Bildskärmen? Det är inte Windows som stänger av din skärm..... Klart det måste gå, jag kan välja i kontrollpanelen efter hur lång tid som skärmen ska stängas av. Ja, precis. Följande kod funkar i delphi så det går säkert att göra i VB. Tackar foo Olsson för tipset... :O) Det funkar visst... Funkade på min test win95 maskin. Kan ej testa på min jobb win2000 maskin. Jag har oxå w2k och det funkar inte för mig. Någon som vet hur man ska kunna lösa det? Ändra Det vore trevligt om man kunde göra det röststyrt :) Tack för hjälpen. Skulle man inte kunna göra så att monitorn förblir avstängs även om man börjar röra på musen? Eller trycker på någon tangent.API till att stänga av och sätta på skärmen?
Mvh
MarioSv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Det är en elektronisk mekanism inne i skärmen som känner av när skärmen inte får sync eller nåt sånt och då fattar skärmen att datorn är avstängd och stänger av sig själv.
Tror jag eller ???
/peterh
Men jag håller med föregående talare. Mig veteligen finns ingen API i win32api som stänger ner bildskärmen.
/peterh (igen)Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Man kan ju i Windows välja 15 minuter eller 1 h eller vad man vill.
Sen säger windows till skärmen att gå i energisparläge.Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Stäng av skärmen:
Sendmessage(Application.Handle,WM_SYSCOMMAND,SC_MONITORPOWER,2);
Sätt på skärmen:
Sendmessage(Application.Handle,WM_SYSCOMMAND,SC_MONITORPOWER,-1);Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Ett exempel på hur det tillämpas i VB:
* Nytt Standard EXE projekt
* Lägg till en CommandButton till Form 1
* Klistra in följand kod:
Private Const SC_MONITORPOWER = &HF170
Private Const WM_SYSCOMMAND = &H112
Private Declare Function SendMessage Lib "user32" Alias "SendMessageA" (ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long)
Private Sub Command1_Click()
Dim lReturn As Long
lReturn = SendMessage(hwnd, WM_SYSCOMMAND, SC_MONITORPOWER, ByVal 2&)
Sleep 3000
lReturn = SendMessage(hwnd, WM_SYSCOMMAND, SC_MONITORPOWER, ByVal -1&)
End SubSv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Har du en TCO-märkt skärm ???? Det kanske har något med detta att göra ?
/peterhSv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Ska hem o testa på 2000 burken hemma, efter att jag bakat sockerkaka...Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Private Const SC_MONITORPOWER = &HF170
till
Private Const SC_MONITORPOWER = &HF170&
Alltså, lägg till ett & på slutet. Gör en jäkla skillnad i det här fallet.
MSSv: API till att stänga av och sätta på skärmen?
Kopierade declerationen från winuser.h. Tänkte inte på att det är en integer.Sv: API till att stänga av och sätta på skärmen?