Nu är det nått skumt på gång här, har testat och testat allt jag kan men det funkar inte :( Om felet blir på den raden så är det troligen någon av dina textboxar (eller vad det är) som inte finns. japp du hade rätt, hade råkat skriva in ett "t" för mycket, jag som va så säker på att allt va rätt *dum* Använd Option Explict överst i dina moduler så slipper du sånna här problem. Göra alla smarta programmerare. ;O) Hej tack :) >jobbar det snabbare?suck! lägga till i databas
Det har funkat i andra program men nu är det total stopp. koden:
<code>
SQLSats = "INSERT INTO KoBarn (KoDat, Fodd, Fornamn, Efternamn, Syskon, Adress, Postadress, Telefon, Mamma, Pappa, Onskar) VALUES('" & MakeSQL(KoDatAr.Text & "-" & KoDatMan.Text & "-" & KoDatDag.Text) & "','" & MakeSQL(fAr.Text & "-" & fMan.Text & "-" & ftDag.Text) & "','" & MakeSQL(Fornamn.Text) & "','" & MakeSQL(Efternamn.Text) & "','" & MakeSQL(Syskon.Text) & "','" & MakeSQL(Adress.Text) & "','" & MakeSQL(Postnr.Text & " " & Postadress) & "','" & MakeSQL(Telefon.Text) & "','" & MakeSQL(Mamma.Text) & "','" & MakeSQL(Pappa.Text) & "','" & MakeSQL(oMan.Text & " " & oAr.Text) & "')"
</code>
Jag vet mycket men jag är ganska säker åp att jag inte missat nån fnutt eller nått sånt. Felmedelandet blir: Object required
MakeSQL-funktionen ser ut såhär:
<code>
Public Function MakeSQL(sString)
sString = Replace(sString, "'", "''")
sString = Trim(sString)
MakeSQL = sString
End Function
</code>
den har jag använt i andra program och aspscript också
Nån som vet vad som är på tok?Sv: suck! lägga till i databas
/JohanSv: suck! lägga till i databas
Tack!Sv: suck! lägga till i databas
Sv: suck! lägga till i databas
Jaaaaaaaaa det kan aldrig nog påpekas hur viktigt det
är att deklarera variabler , och inte falla in i Vb :s latamanna
beteende där allt verkar funka med DataTyp variant.
OPTION EXPLICIT !!! DEKLARERA VARIABLER !!
mvh
SvenSv: suck! lägga till i databas
har gjort det nu, det tog sin lilla tid men det kanske är värt det :)
har det nån effekt på programet prestandamässigt, jobbar det snabbare?Sv: suck! lägga till i databas
Tror bara att det påverkar kompileringen (OBS TROR), men det går mycket fortare att utveckla programmet!
/Johan