<code> Användarnamn bör inte vara kännsligt för gemener och versaler. Men om du vill göra jämförelsen i access borde du kunna skriva: If rsK("anv") = Text1.Text AND rsK("lös") = Text2.Text Then Tanken var att du skulle köra den koden när du har kommit fram till att användare och lösen är riktigt med din kod, i det läget innehåller recordsetet endast en post.Inloggning,,Stora och Små bokstäver????
Jag har gjort ett program. Jag har använt mig av en accessdatabas innehållande användarnamn och lösenord där användarna ska logga in varje gång de startar programmet. Mitt problem är: min inloggnings kod skiljer inte sig "stora och små bokstäver", exempelvis:
Användernamn: " Anders "
Lösenord : " Anderson"
men om man skriver "ANDERS" som ett användernamn så kan man komma åt programmet istället att man ska få ett fel meddelande.
Min fråga är Hur kan man skilja mellan de stora och små bokstäver när det gäller en inlogningsfunktion....
här min kod:
Private Sub Command1_Click()
Dim SQL As String
Dim LoginSucceeded As Boolean
Set rsKr = New ADODB.Recordset
If Text1 = "" Or Text2 = "" Then
MsgBox "Du måste fylla i alla rutorna", vbInformation, "Tomma rutor!!!!!"
Exit Sub
End If
SQL = "SELECT * FROM pass WHERE anv='" & Text1.Text & " ' AND lös='" & Text2.Text & "'"
rsK.Open SQL, dbkoppling, adOpenStatic
If rsK.EOF = true Then
LoginSucceeded = False
S = MsgBox(" Felaktigt lösenord eller användernamn, försök igen", vbQuestion, "Fixa det")
Text1.SetFocus
Exit Sub
End If
If Not (rsK.EOF Or rsKr.BOF) Then
LoginSucceeded = True
Admin.Show
End If
rsK.Close
End Sub Sv: Inloggning,,Stora och Små bokstäver????
If rsK("anv") = Text1.Text AND rsK("lös") = Text2.Text Then
'riktigt
Else
'"storleken" stämmer inte
End If
</code>
/JohanSv: Inloggning,,Stora och Små bokstäver????
SQL = "SELECT * FROM pass WHERE StrComp(anv, '" & Text1.Text & "') = 0 AND StrComp(lös, '" & Text2.Text & "') = 0"Sv: Inloggning,,Stora och Små bokstäver????
'riktigt
Else
'"storleken" stämmer inte
End If
koden ovan tar bara den första post, sen blir det inga mer...jag har flera användare. Hur kan man göra det???
Jag använder mig av MySQL databasen och inte Access..........
MVH
/AndersSv: Inloggning,,Stora och Små bokstäver????
/Johan