Jag tänkte göra mig en applikation som skickar sms till mig med en uppgift (t.ex. "svenska-arbete" eller "tid på sjukhuset"...) tre dagar innan jag ska vara klar, eller göra det. Två dagar innan och dagen före. Sedan ska den skicka ett sms en timme innan "aktiviteten" också. Nu till min fråga: Hur förverkligar man detta? Att den kör igång och skickar sms:et just en timme före osv? Det är faktiskt inte så svårt som du fått för dig. Tänk dig detta scenario:Kod som körs alltid (hur ofta som helst)
Mvh
MolleSv: Kod som körs alltid (hur ofta som helst)
1. Du har en timerkontroll som du exempelvis ställer in på 60 sekunders intervall. Den triggar ju en subrutin som heter Timer1_Timer().
2. I denna subrutin har du en anslutning till en tabell eller kanske en textfil där det finns datum och tider då något skall utföras. Låt säga att det är 10 olika tider.
3. När nu suben dras igång, kollar du din aktuella tid (datorns tid - 3 dagar eller vad det är med dateadd("d", -3, now) om det är större än något av dessa värden som finns i tabellen.
4. Om det är så, ja då är det dags att skicka ett meddelande. Men samtidigt som det görs bör du flagga upp den posten att du redan skickat den så den inte skickas varje minut.
Hälsningar
/Pelle