Okej, nu har jag bestämt mig för att ta tag i det här ordentligt! Hej hmm.. har inte tänkt på det så.. de har ju redan uppgifterna registrerade, fast inte i en databas utan på papper, det måste man ju ha när man har ett sådant företag. är det skillnad på att registrera i en databas än på vanligt papper? hela syftet med programet är ju att det ska underlätta för ägarna av dagiset så de ska slippa hålla på med massa olika papper och sånt. Visual Basic för dummies =) Hmm... tyvärr stora skillnader på vad man kan lagra på papper och i en Ang. PUL... Jag har kollat upp det, vi registrerar inga uppgifter som är för personliga så det är ingen fara :)Tips: lär mig vb?
Min mamma har ett dagis och jag har tänkt utveckla ett system för barnregister och allt som kan tänkas behövas men då behöver jag verkligen mer kunskaper än vad jag besitter idag, så;
Har ni nått tips på bra böcker/internet kurser där jag kan lära mig vb? Hesta på svenska men engelska går väll också bra om det inte finns nått svenskt ;)
Lite vb och asp kan jag, mest asp, så jag är inte helt nybörjare men det kasnke är bäst att börja från grunden ändå iof..
Men jag vore tacksam om vi ville ge tips på bra lektyr eller kurser om vb :)
Tack!!Sv: Tips: lär mig vb?
Det första du skall lära dig, är vad man får
registrera i en DataBas,det är väldigt känsligt att
börja bygga upp register över tex dagisbarn.
Du kommer att slå huvudet i lagboken, med all rätt.
Intrigitet är ett hedersord i alla sammanhang.
"Olle är sängvätare"
Ta dig en funderare
Tycker
SvenSv: Tips: lär mig vb?
dessutom så går ju föräldrarna med på att registrera uppgifterna när de anmäler barnet till dagiset.
fast det är ju självklart inte endast därför jag vill lära mig vb, jag har tänkt göra andra program också ;)
du har inget tips på nån bok eller nått om vb?Sv: Tips: lär mig vb?
Hej.
Du kanske inte behöver de uppgifterna i programmet... De finns ju lättillgängliga ändå och när du redan nu vet att de kanske är olämpliga i ett register så kan du designa därefter.
Vidare tycker jag att du redan hittat en resurs här. Pellesoft.
Ta en titt på kurser & artiklar.
//freddaSv: Tips: lär mig vb?
men jag ska ta en nogrannare titt på det här och höra efter med en advokat.Sv: Tips: lär mig vb?
allvarligt talat. Den är bra. Du läser den på någon timme och sedan har du en bra överblick över vad VB kan.
Sen tycker jag att du ska läsa databasartiklarna som finns här.Sv: Tips: lär mig vb?
databas. Personnr (alla tio) är tex olagligt att lagra utan tillstånd från
datainpspektionen.
Kolla här så kanske du hittar lite om vad man får och inte får göra:
http://www.datainspektionen.se/
Det är PUL(PersonUppgiftsLagen) som är intressant för dig.
/EmmaSv: Tips: lär mig vb?
Jag har för mig att du kan registrera uppgifterna om dagisbarnen efter att du fått tillåtelse av personen i fråga (i detta fallet föräldrarna), du behöver inte tillstånd från datainspektionen om du har föräldrarnas tillåtelse... sen står det också att:
"Det är tillåtet att behandla personuppgifter utan samtycke bland annat om behandlingen är nödvändig för att efter en intresseavvägning om den personuppgiftsansvarige har ett berättigat intresse av att behandla personuppgifterna och detta intresse väger tyngre än den registrerade personens intresse av skydd för sin personliga integritet. (10 § PuL) "
Det kan gå om du läser igenom PUL... Men jag tror inte det skall vara några problem att få föräldrarnas samtycke...
/FredrikSv: Tips: lär mig vb?