Jag undrar om det är möjligt att formatera ett datum direkt från en sql-sträng >sSql = "SELECT , AnstNr, ProjektNr, Datum, ArbTim FROM Tidrapport WHERE AnstNr = " & Anstnr Tack för snabbt svar! DQ:s svar gäller SQL-Server, jag är lite osäker på om det går att göra i Access... Testa detta, det fungerar i Access men jag har för mig att man inte kan anropa funktioner via ADO... Nästa gång, skriv gärna vilken databas det gäller om du inte lägger denFormat på datum
Har följande kod:
<code>
private sub UpdateGrid(AnstNr as Long)
Dim rs As ADODB.Recordset
Dim sSql As String
Me.grdRS.Visible = False 'Dölj grid för att optimera hastighet
DoEvents
sSql = "SELECT , AnstNr, ProjektNr, Datum, ArbTim FROM Tidrapport WHERE AnstNr = " & Anstnr
Set rs = CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sSql, dbConn, adOpenKeyset, adLockReadOnly
Set Me.grdRS.DataSource = rs 'Koppla recordsetet mot grid
set rs = Nothing
Me.grdRs.Visible = True
End sub
Jag undrar nu hur jag ska få kolumnen Datum i grid att bli formaterat på följande sätt: dddd dd MMMM yy, ex (fredag 18 oktober 02)
Har försökt att formatera med
Me.grdRs.Columns("Datum").DataFormat = "dddd dd MMMM yy"
men det funkar inte. Undrar därför om det går att ange direkt i sql-strängen vilket format man vill ha.
Tacksam om någon har ett bra förslag hur detta ska göras
/MariaSv: Format på datum
>Jag undrar nu hur jag ska få kolumnen Datum i grid att bli formaterat på följande sätt: dddd dd MMMM yy, ex (fredag 18 oktober 02)
sSql = "SELECT , AnstNr, ProjektNr, datename(dy, Datum) & " " & datepart(dd, datum) & " " & datename(mm, Datum) & " " & datepart(yy, datum), ArbTim FROM Tidrapport WHERE AnstNr = " & Anstnr
Något i den stilen borde det vara. Är du osäker slå på DATEPART och
DATENAME i sqlbol.chm
/Emma
Sv: Format på datum
Det ser ut att kunna vara något för mig. En sak bara när jag försöker köra sqlfrågan får jag ett fel: Odefinierad funktion DATENAME i uttryck.
Har även gjort frågan direkt i access, men jag får samma fel där.
Kräver funktionen en särskild referens till något bibliotek (och i såfall vilket) eller har jag missat något annat.
/MariaSv: Format på datum
SELECT *, Format(datum,'yyyy-mm-dd hh:nn:ss') AS FormateratDatum FROM tabell
/JohanSv: Format på datum
i ett databasforum som enbart gäller den servertypen. Underlättar för
alla. Dig genom att du slipper testa svar som inte fungerar i Access och
för oss andra som ofrivilligt skriver felaktiga svar...
=)
/Emma