Finns det någon färdig funktion för att omvandla en UNIX time-stamp ( millisekunder sedan kl 00:00 1970-01-01) till vanlig tid, eller blir det att göra en egen (skottåren krånglar ju till det lite). Kan du inte använda en c++ eller java-klass och omvandla det innan Sekunder sedan kl 00:00 1970-01-01 ska det naturligt vis vara Förstår jag det rätt om lngSec är det unix time-stamp jag vill omvandla till "ddd d mmm yyyy hh:nn:ss" <code> Funkar jättebra, nästan...... Det är jag som är lite trött och snurrig bara unix time stamp är ju sedan 1970-01-01 00:00:00 GMTomvandla UNIX time-stamp
/heekeSv: omvandla UNIX time-stamp
du skickar ut det?
Du har klasserna Time och Date. Har för mig att de har samma
startdatum som Unix.
/EmmaSv: omvandla UNIX time-stamp
Jo jag skulle kunna skicka tiden i vanligt format iof.
Jag har ett web-interface skrivet i php som sedan skickar lite info till mitt vb program.
Det är ju bara det att det vore smidigare att använda unix time-stamp eftersom jag vill skicka tillbaka en tid till php formatterad som unix time-stamp.
Att göra en koll om tiden är äldre eller nyare går ju att göra med bara
if(time(0)>time(1))
resp
if(time(1)<time(0))
om man använder unix time-stamp.Sv: omvandla UNIX time-stamp
<code>
Format$(DateAdd("s", lngSec, "01-01-1970"), "ddd d mmm yyyy hh:nn:ss")
</code>Sv: omvandla UNIX time-stamp
Har ingen möjlighet att testa just nu nämligen.
Format$(DateAdd("s", lngSec, "01-01-1970"), "ddd d mmm yyyy hh:nn:ss")
</code>
<br>
Format$( ..., "ddd d mmm yyyy hh:nn:ss") <br> formaterar till det datumformatet du är ute efter.
<br> <br>
DateAdd("s", lngSec, "01-01-1970")
<br>
Lägger till det antal sekunder ("s") som finns i variabeln (lngSec), på datumen ("01-01-1970")...
<br> <br>
/FredrikSv: omvandla UNIX time-stamp
Tack för hjälpen Spears och Fredrik (för förklaringen).
Ett litet problem återstår jag får ett korrekt datum men tiden blir två timmar fel 20:00 istf. 22:00
Jag har korrekt system tid med tids-zon så det är inte det, men
jag tror att min web-server (på samma maskin som vb-programmet) har fel tids-zon (php skickar aktuell tid som unix time-stamp)
Låter det som en vettig förklaring till felet på 2 timmar??!!
Återstår bara att kolla hur man ställer tids-zonen i web-servern i så fall??!!
GMT ligger ju en timme före oss här i sverige.
sen har vi ju sommartid just nu och det har ju inte gått en timme längre sedan 1970 bara för att vi ställer fram klockan.
tack och bock /heeke