Umm.. ska prestentera en massa data från flera tabeller som ligger i samma access databas i en flexgrid. 1. Hur mycket data ska presenteras en databas eh... vad är det du har i dina tabeller? Konstruktionen låter konstig.. nja jag har en root db(tabell1) med en massa företags addresser och namn aha.... så det du vill ha ut är i stil med? japp flera kontaktpersoner finnes.. :)En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
Tänkte lösa det med att göra en klass som skapar innehållet för varje "rad" för sig till flexgriden och sedan pratar med databasen.
Skulle helst vilja att flexgriden snackade direkt med databas med hjälp av ett SQLstatement men det verkar inte gå(tyvärr.. se ett tidigare inlägg). Är det en bra ide eller skulle du göra på ett annat sätt?Sv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
2. Från flera tabeller... ska datat presenteras från eller eller flera recordsets?
3. _hur_ ska datat presenteras?Sv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
tre tabeller
Så allt visas i ett flexgrid
Går igenom med avseende på tabell1 och namn1
1.namn1
2.antal namn1 i tabell2
3.första namn2 i tabell2 som har namn1 i samma post
4.antal namn1 i tabell3
5.flest antal namn3 i tabell3 som har namn1 i samma postSv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
/EmmaSv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
Sedan har jag kontaktpersoner på företagen i tabell2(kopplade till företagsnyckeln i tabell1) och i den tredje har jag maskiner som företagen i tabell1 har köpt(kopplade till företagsnyckeln i tabell1)Sv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
SELECT f.namn, m.namn FROM tblForetag f, tblMaskin m, tblKontakt k
WHERE f.namn = m.fnamn
AND f.namn = k.fnamn
....
ORDER BY f.namn
men varför har du företagskontakten i en egen tabell? Kan de ha flera
kontaktpersoner? Har de egen relevant info?
Är det bara en kontakt som köper en viss maskin eller varför vill du ha
allt på samma rad? Misstänker att det kommer ge massa redundant data
om så inte är fallet.
/EmmaSv: En flexgridig historia..(konstruktions förslag/fråga)
därför har jag en egentabell...