Leker lite med Text To Speech. Tack för att du svarade, men inget av koderna lyckades. Tack för att du svarade, men inget av koderna lyckades. vb vill inte ha programmen dimmade. Oj jag är ledsen men jag förstår nog inte mycket. När jag får en tråkig stund över så brukar jag använda VB:s SendKeys för att skicka ut simulerade tangent-nedtryckningar till diverse program, det finns en annan funktion i VB som ser till att ett specifikt program på programlisten blir aktivt (minns ej på rak arm...)Avsluta andra program via VB
Jag kan öppna program så här:
sFile = "\system32\notepad.exe"
noth = ShellExecute(0, "OPEN", Environ("SystemRoot") & sFile, "", "", 1)Men hur avslutar man ett sådant program vi VB?Sv: Avsluta andra probram via VB
denna dödar ett program
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=2160&lngWId=1
detta talar om för programmet att det ska stänga sig självt. Användaren får då chans att spara det som han jobbar med:
Private Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" (ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long
Private Declare Function PostMessage Lib "user32" Alias "PostMessageA" (ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long
sub CloseProg(sProgCaption as string)
Const WM_CLOSE = &H10
dim ret as long
ret =FindWindow(vbnullstring, sProgCaption)
if ret then
PostMessage ret, WM_CLOSE, byval 0&, 0&
end if
end sub Sv: Avsluta andra probram via VB
Kan hända att det beror på att VB ville ha programen dimmade, och jag var osäker på vilken typ jag skulle välja.
Dim Notepad As App, Volume As App
KillApp (Volume)
Vad tror du?Sv: Avsluta andra probram via VB
Kan hända att det beror på att VB ville ha programen dimmade, och jag var osäker på vilken typ jag skulle välja.
Dim Notepad As App, Volume As App
KillApp (Volume)
Jag har lagt allting i en modul borde ju fungera där.
Vad tror du?Sv: Avsluta andra probram via VB
Däremot vill vb ha ett hWnd eller hProccess för att kunna avsluta programmet. hWnd = en "nyckel" till fönstret för andra programmet. hProccess = en "nyckel" till det andra programmets process.Sv: Avsluta andra probram via VB
Inte dimmat, men då får jag ett error ingen angiven variabel.
Din lösning hur skall jag få in den i min kodsnut tror du?Sv: Avsluta andra probram via VB
Vad du skulle kunna göra är att se till att det aktuella programmet blir aktivt och sedan skicka tangenterna Alt+F4 till det programmet för att stänga det... förslagsvis...
Inte speciellt snyggt eller bra kanske, men man kan ju göra "roliga" saker också... slängde t ex ihop en liten "robot" som automatiserade ICQ:n och skickade ut små meddelanden med vissa pauser till ett par kollegor där... var rätt kul och se hur de svarade och deras förvånade uttryck när mina svar var lite väl... konstiga ibland... samt smyga upp på dem och låta dem prata med "mig" när jag tittade på... *ler*
VB är kul!? :-)
// Qez