Ett sätt att klara problemet med reserverade ord är att använda svenska namn på variabler mm. (om man förutsätter att man håller sig i Sverige med sin kod) eftersom reserverade ord är engelska. Hej HejSvenska/Reserverade ord
Men till min fråga, hur är det med stöd och kompabilitet i VB ? Är det lämpligt att använda å,ä och ö i namn på variabler och funktioner i VB ???
Det fungerar när man provar men är risken stor att man får problem i kommande versioner, har jag tidigare fått som svar, är det så ??? , tex är det ok i vb.net ???
Programmen blir bra mycket enklare (självdokumenterande) om man kan använda riktig stavning,
t.ex. Årsbehov - Arsbehov, Beräkning - Berakning o.s.v.
ojoj blev många frågor men hoppas på intressanta svar.
?Roland, Sv: Svenska/Reserverade ord
Jag använder aldrig svenska tecken i prog.
Det har bara blivit så.Instinktivt så tycker jag att
det är till att inbjuda till fel.
Har kollat på program som skrivits på finska
franska holländska,fastän man förstår ungefär
vad programmet gör blir det väldigt svårt och stökigt
att följa alla detaljer.Jag använder alltid engelska ord
och har alltid Option Explicit först i programmet så löser det sig .
tycker
SvenSv: Svenska/Reserverade ord
Håller till viss del med om att andra språk en engelska kan vara förvirrande (har migrerat ett program skrivet på norska, oj)
Men när man har variabler i databas där fälten är på svenska blir det tokigt att konvertera dem till engelska eller yx-svenska typ Arsbehov
Fält i databas tex Årsbehov vad ska man då ha på engelska för att användaren skall förstå.
Användare vill ibland kunna gå in och lägga spontana frågor i databasen vilket är enkelt med tex access men blir betydligt lurigare om allt är på engelska.
Fälten i programmet är oftast språkstyrda så att en svensk användare har sitt språk osv i alla programmets bilder. Går han/hon sedan över till databasen blir förvirringen total med engelska fältnamn.
Inte helt enkelt
mvh Roland