Hej, det är så att jag har ett antal textboxar i mitt program. Jag har lagt in en kod som gör att jag kan förflytta mig mellan textboxarna med hjälp av "enter" tangenten. från text1 --> text2 --> text3 osv. Hej Du skulle t ex kunna 'lyssna' efter valfri tangent i KeyPress-eventet (eller KeyUp/KeyDown) och sedan använda SendKeys för att 'skicka' in Shift+Tab till textboxen och då gå bakåt i Tab-ordningen...Förflytta sig bakåt?
Nu undrar jag om det finns någon kod som man kan lägga in så att man kan gå sammaväg fast andra hållet text3 -->text2 -->text1. Alltså man backar typ med någon tangent kanske att man andvänder plknapparna eller något annat Tacksam för svar.Sv: Förflytta sig bakåt?
Om du lägger TextBoxarna med TabIndex som kommer
i naturlig ordning,så kan du ju använda det normala Shift + Tab
Eller vill du ha en annan lösning ??
I så fall blir det KeyCode i Formens KeyUp eller KeyDown
Formens KeyPreview skall ställas till True
mvh
SvenSv: Förflytta sig bakåt?
Vill du INTE följa Tabordningen blir det mkt jobbigare, då får du ju 'hårdkoda' in i varje KeyPress-event vilken TextBox som skall få focus när en viss tangent trycks ned - kanske enklare om TextBoxarna ligger i en Control-Array så du kan ha samma event-handler för samtliga TextBoxar och sedan låta index styra vilken som skall fokus härnäst...
Bara några förslag - den roliga biten - kodandet - överlämnar jag till dig! ;-)
Lycka till!
// Qez