Hej håller på med ett program som säljer biljetter, det är nu så att jag vill spara "filen" nedan i excel format, och det gör ju denna kod men det blir "excel med tabavgränsare" alltså inget riktigt execl 2002 format, finns det någon lösning för detta?? Hej Okej SvenPon. Hej. Du kan använda ODBC drivrutinen för Excel: "Har dock ingen anning om man får distrubera den eller hur man göra det. " Vadå nej. Berätta vad du basserar ditt svar på?spara fil i excel
Open "c:\biljettsystem\dagsavslut.xls" For Append As #1
Print #1, Text3.Text & vbTab & Date & vbTab & Time & vbTab; Text4
Close #1
Tacksam för svar..Sv: spara fil i excel
Så här tror jag att det måste se ut,frågan har varit uppe några ggr.
Print #1;Text3.Text;vbTab;Date;vbTab;Time;vbTab;Text4
tror
SvenSv: spara fil i excel
Denna fråga har varit uppe förut och jag får ju filen att sparas i excel det är OK, men den sparas i ett format som heter "txt.tabbavgränsrae" alltså inte det riktiga excel formatet, Jag skulle vilja att den sparar i riktigt excelformat så att jag kan gå in och göra ändringar senare och att dessa skall gå och spara.
Hoppas att du förstod eller att någon annan kanske kan hjälpa tillSv: spara fil i excel
Ska du spara i 'äkta' excel format, måste du ha startat excel som ett object i VB. Sedan kan du lägga till dina rader och även spara filen.
/StefanSv: spara fil i excel
<code>
Public Sub Test(FileName As String)
Dim Con As ADODB.Connection
Dim rs As ADODB.Recordset
Dim Fields As Variant
Set Con = New ADODB.Connection
Con.Open "Data Source=Excel Files;Initial Catalog=" & FileName
Con.Execute "CREATE TABLE Result (Id Int, Namn Text)"
Con.Execute "INSERT INTO Result (Id, Namn) VALUES (1, 'Test')"
Con.Execute "INSERT INTO Result (Id, Namn) VALUES (2, 'Test')"
Con.Execute "INSERT INTO Result (Id, Namn) VALUES (3, 'Test')"
Fields = Array("Id", "Namn")
Set rs = New ADODB.Recordset
rs.Open "Result", Con, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdTableDirect
rs.AddNew Fields, Array(4, "Test")
rs.AddNew Fields, Array(5, "Test")
rs.AddNew Fields, Array(6, "Test")
End Sub
</code>
Har dock ingen anning om man får distrubera den eller hur man göra det.Sv: spara fil i excel
Nej.Sv: spara fil i excel
Försökt söka på microsoft för att hitta licens information. Inte funnit nåt än. Hittar dock utförlig information om hur man använder det:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q257819