Om man kör med koden vet inte om det spelar någon roll men prova lägga med portnummret när du kör winsock.connect [Server] AS String, [Port] AS Integer jo, jag kör med port nummer... men det sjuka är om jag skriver exempelvis winsock.connect "localhost", 1234 så testar den att ansluta och så blir det error efter ca två sekunder (vilket är helt korrekt) skriver jag däremot winsock.connect "192.168.0.1", 1234 så testar den att ansluta men det blir aldrig error... den fortsätter att vara på state = 6 hela tiden... mycket irriterande. Du får köra med en Timer och avbryta efter X antal sekunder. Om winsock lyckas connecta eller får error så avbryter du timern. Börjar inte winsocken om på connect-sattsen när den försöker connecta hela tiden? I så fall kan du sätt in att när den börjar blir nåt värde true och är den inte false när den börjar så hoppar den över connect sattsen och ger ut ett error som du vill ha. Tror jag måste lösa det på det sättet som Thomas R nämner. hej igen...! ah... du har nog rätt där... det tar offast ingen tid alls att pinga <1ms... så om jag då kör på 10-20 ms så borde ju det räcka.Bugg i winsock eller??
<code>
winsock.connect "DatorNamn"
</code>
så gör winsock ett försök att ansluta men om det inte går att ansluta så avslutas anslutnignen... winsock.state blir = 9 vilket motsvarar error...
kör man däremot med
<code>
winsock.connect "IP-Nummer" ' exempelvis 192.168.0.1
</code>
då avslutar aldrig winsock att försöka ansluta utan winsock.state blir = 6 vilket motsvarar connecting.
Detta anser jag vara en jobbig bugg... någon som har något bra förslag på hur man ska veta om den lyckats ansuta eller inte om man kör med ip-nummer.
mitt program ska nämligen söka på det lokala nätverket efter en server. Därför vill man ju veta om den lyckas ansluta eller inte. lyckas den inte så ska den försöka med nästa ip-nummer osv.Sv: Bugg i winsock eller??
// JompaSv: Bugg i winsock eller??
Sv: Bugg i winsock eller??
ThomasSv: Bugg i winsock eller??
Har ingen anning om detta fungerar, bara ett tips på det första jag kom på som lösning till problemet // R-musSv: Bugg i winsock eller??
R-Mus, det är på det sättet jag vill ha det.. men eftersom om man kör med att connecta till ett ip nummer så blir aldrig något värde ändrat, utan winsock.state som man troligtvis måste använda sig av stannar då på värdet 6 som är connecting, den försöker med andra ord hela tiden ansluta. Enda lösningen på detta verkar vara att göra som Thomas R säger, använda sig av en timer, då är frågan bara hur låg intervall kan man köra med för att vara säker på att den försökt nog länge...
ju lägre intervall desto snabbare går det att scanna igenom det lokala nätverket och desto gladare blir användaren över att det går nog snabbt...
att scanna igenom nätverket och ha en intervall på 0,5 sec skulle ta ca 4 - 4,5 minuter... vilket är ganska lång tid. (för lång tid), köra me 0,25 seckunders intervall skulle vara mer lagom men då är frågan om det är för kort tid för att upperätthålla en anslutning.
Jag får väll försöka testa mig fram till det.Sv: Bugg i winsock eller??
Men om du bara ska ha den till ett nätverk, alltså inte över internet (även fast det är ett nätverk) så är pingen väldigt låg. och inte som på internet när det kan ta minuter. Så 0.25 är rätt mycke tycker jag, fast det är väl bra att ha en viss marginal också. Pinga en dator och kolla vad du får för tid, sen kan du ut gå från den med lite marginal.
Nu har jag lånat en webcam =) // R-musSv: Bugg i winsock eller??