Finns det någonstans där jag kan läsa om detta? Hej!ADO DAO ADODB
Jag sitter och undrar vad skillnader och likheter är.
ADODB har jag ju använt när jag kopplar mig mot databas - men det gör man väl med de andra också?
Hur ska jag veta när jag ska använda vilken?
Hoppas ni förstår frågan.Sv: ADO DAO ADODB
Som allt annat inom datorvärlden så utvecklas olika tekniker för att koppla upp sig mot en databas...
I korta drag (och någon korrigerar säkert om jag får in nå't fel här, drar detta ur minnet bara) så:
* DAO är äldst. Många säger att DAO fortfarande är absolut bäst när man skall koppla upp sig till en Access-databas, detta för att objekten som ingår i DAO var specialskrivna för detta syfte. Nackdelen med DAO är att tekniken är gammal och att objektmodellen inte är 'platt', dvs man måste skapa objekten i den ordning, med de referenser, som avsågs från början...
* RDO är en utbyggnad av DAO för att man skall kunna koppla upp mot 'Remote Databases', databaser på andra fysiska servrar, var en nödvändig utbyggnad av DAO för att kunna koda n-Thier applikationer. RDO används fortfarande i många applikationer om t ex bra drivrutiner saknas för ADO.
* ODBC, minns ej på rak arm vad detta stod för... bara att ADO till en början mest kopplade upp via ODBC, men att nyare drivrutiner kopplar direkt mot databasen från ADO och därför är mycket mer effektiva.
* ADO, databas-objekt baserade på Microsofts Active X-teknologi, de har en 'platt' objektmodell vilket innebär att du med t ex enbart ett RecordSet-objekt har tillgång till allt du behöver för att koppla upp mot en databas, medans du även kan koppla via ett Connection-objekt när du behöver mer kontroll över själva kopplingen. Det är ADO du använder när du skapar objekt ur biblioteket ADODB.
* ADO.Net, senaste vidareutvecklingen av olika möjligheter till databaskoppling, utnyttjar Microsofts nya teknologi .Net Framework, försök att skapa en enhetlig grund för databasåtkomst via flertalet programspråk.
Vad som är gemensamt med dem alla är att de är färdiga objekt som kapslar in all tråkig lågnivå-programmering mot dtaabasdrivrutinerna så programmeraren kan koncentrera sig på att skriva själva applikationen och ta fram de databas-frågor som han/hon behöver köra för att få ut den data som krävs.
Det finns en hel del att läsa om samtliga dessa teknologier på nätet, baar att söka via nå'n enkel sökmotor...
Skall du skapa instanser av något av ovanstående objekt så måste du först skapa en referens till deras TypeLibrary för att komma åt deras objektmodeller, OM du inte väljer att koda med 'Late Binding' förstås och 'famla i mörkret' (även om denna metod är att föredra ibland). *ler*
Lycka till i jakten på kunskap!
// Qez