Som bekant så kan man Lägga till och Ta bort referenser som man använder i VBA-projeketet under menyn Verktyg -> Referenser. Problemet är att koden måste kompileras om då. Så därför kan du inte göra det i samma projekt. Hej Jag tror att svaret på frågan "varför" kan ligga i just att det är VBA och inte VB. Har själv råkat ut för problem med referenserna i VBA (Excel i huvudsak, men även Word), att de är sökvägsspecifika, så en annan installation av Office har gjort att referenserna inte fungerar och massa skumma fel framträtt. Jag ska se om jag kan hitta några tidigare frågor som behandlar detta. Anledningen till frågan är som EE skriver att använder jag VBA-koden på en annan dator så stämmer ibland inte sökvägen till filen. Måste erkänna att jag blivit allt mer skeptisk mot XLDennis ... Ledsen om jag sårar någons känslor nu, men kan inte hjälpa det. Jag hittade din tidigare fråga i forumet och har nu fått det att fungera med ovanstående rad. Tack för ett bra tips! EE, [borttaget] EE, Efter svar från Dennis börjar vi komma på mer samma våglängd, och jag tar, på eget initiativ bort detta inlägg också. >Hehe, antingen måste du varit jävligt påverkat av något VBA och Referenser
Men kan man på något sätt Lägga Till och Ta bort referenser via kod i programmet istället. Den aktuella referensen är DAO som jag vill kunna lägga till.
Mvh FrasseSv: VBA och Referenser
Däremot tror jag man kan skapa en instans av programet som stödjer VBA. Öppna din fil och lägga till refrensen där.
Om den gör det från sig själv är jag inte säker på att den går att spara.Sv: VBA och Referenser
Kan inte låta bli att fråga.
Varför i hela fridens namn skall man göra så ??
undrar
SvenSv: VBA och Referenser
Ett VBA-projekt av detta slag behöver inte omkompileras för att lägga till/ta bort referenser, det kompileras vid körning.
Exakt hur koden ser ut har jag inte i huvudet just nu, men har för mig att det var nåt i stil med: Application.VBProject.References.Add/Remove
Vet att frågan om referenser varit uppe tidigare, kanske det finns bättre kodexempel där om du söker.
Lycka till.
/EESv: VBA och Referenser
/FrasseSv: VBA och Referenser
Hej.
Nu är ju inte jag nån höjdare på VBA men:
Går det inte använda GetObject() eller CreateObject()
???
//freddaSv: VBA och Referenser
Här är enklaste sättet att lägga till en referens från VBA:
ThisWorkbook.VBProject.References.AddFromFile(FullFileName)
Finns andra sätt med, som du säkert kommer se när du börjar kolla på detta.
Lycka till.
Sv: VBA och Referenser
Tror inte - Antingen har man sin utgångspunkt i VB eller så har man det i VBA.
Du verkar vara ett VB-freak och XL-Dennis verkar vara ett VBA-freak.
Själv använder jag mig av lösningar som fungerar, oavsett vilken kultur man tillhör!
//MWSv: VBA och Referenser
Jag hann inte göra någon rättelse eftersom inlägget vart borttaget, men hoppas att min uppföljning förklarar vad jag menade och kan vara till nytta och lärdom för flera om hur man kan uppfattas.
Mvh
Hehe, antingen måste du varit jävligt påverkat av något eller så har han gett dig en pungspark...
Tror inte man få skriva så brutalt om en annan person men som SvenPon skrev i ett inlägg "undvik att få ökensand under förhuden!".
Lev väl,
MWRättelse och ursäkt
Kvarstår gör min ursäkt för aningen för hårt ordval (till Dennis) och val av plats (till Pelle).
Mvh
Nja, trötthet i så fall. Var väl det som gjorde att formuleringen lät hårdare än jag tänkt.
>eller så har han gett dig en pungspark...
Nädå, inte blivit sparkad. *S*
>Tror inte man få skriva så brutalt om en annan person men som SvenPon skrev i ett inlägg "undvik att få ökensand under förhuden!".
Tja, jag vet inte heller. Men samtidigt måste man ju få ha sin åsikt? Jag hoppar mitt nya inlägg förtydligar och mildrar hårdheten i det ursprungliga så att det blir tydligare vad jag menar.
Mvh
/EE