Jag har ett problem: Hej Tack! Det funkade bra! Nu har jag ett nytt problem: Hej Hmm.. Provade detta, men det funkar fortfarande inte. Är det någon egenskap man måste ändra eller dylikt? Hej Ja, har gjort så men fortfarande är det så att bara ett enda alternativ kan vara valt.. Måste man ställa in nått för att optionknapparna ska vara fast på ett "frame"? Hej Måste väl vara nått mystiskt med mitt program då. Så här gjorde jag: Det är viktigt att du verkligen placerar 4 optboxar i den ena framen och de andra i den andra framen. Det gör du endast genom att klicka på objektet optbox och sedan 'rita' in det i framen. Alltså inte dubbelklicka på objektet i objektlådan till vänster. Annat alternativ är att placera ut alla optboxar, markera fyra av dem, tryck ctrl X, markera den ena framen samt tryck på ctrl C. Nu har du placerat in opt boxarna i framen. Det är viktigt att de olika framen är containers (ägare) till optboxarna. OK, Tack! Felet har alltså varit att jag dubbelklickat på optknapparna och sedan lagt dem i de olika "frame":arna, eller hur man säger. En fråga: Jag skulle tro att de det ända är att du har richtextbox(tror jag det heter).Optionbuttons och textruta
Jag har ett formulär, med fyra option buttons samt en textruta. Jag vill ha så att det är olika text beroende på vilken knapp man valt, och det är inga problem. Min fråga är hur man kan skriva i koden så att texten byter rad i textrutan. Man kan ju tabba sig fram, men det är ju en aning tråkigt, och framför allt blir ju koden väldigt svårläst.
Någon som har en lösning på detta.
Tacksam för svar,
Mats BillertSv: Optionbuttons och textruta
Som banarne skriver
Ex Text1.Text = "Med vänliga hälsningar" & vbCrLf & "Sven Persson"
vbCrLf betyder Enter + LineFeed
DSSv: Optionbuttons och textruta
Jag har fyra optionbuttons i övre delen av formuläret, och fyra i undre delen.
Jag vill helt enkelt att de fyra övre ska vara oberoende av de undre. D.v.s. att ett alternativ ska vara förkryssat där uppe och ett där nere.
Tacksam för svar,
Mats BillertSv: Optionbuttons och textruta
Lägg optBoxarna i enskilda frames så grupperas dom var för sig.Sv: Optionbuttons och textruta
Sv: Optionbuttons och textruta
Kollar så du förståt rätt.
Du måste gruppera dem 4 och 4.
Dvs lägg upp två Frames på formen.
Lägg in fyra i den övre och fyra i den undre.
Mvh
SvenSv: Optionbuttons och textruta
Sv: Optionbuttons och textruta
Gör så här ,släng dom gamla optinboxarna.
Plocka en och en från verktygsfältet och placera
de fyra första i Frame1 och nästa fyra i Frame 2.
Slår mig nu när jag skriver,har du Optionboxarna
i en kontrollarray ?,isåfall det skall du inte ha.
Testade precis på min Dator det fungera som jag beskriver.
Du kan väl testa på ett tomt nytt testprojekt så ser du att det funkar.
mvh
SvenSv: Optionbuttons och textruta
* Öppnade ett nytt projekt.
* La in två frames, Frame1 och Frame2
* Infogade fyra optionknappar (Option1-Option4)och placerade dessa över Frame1
* Infogade fyra nya över Frame2 (Option5-Option8)
* Satte Option1:s Value till True
* Satte Option5:s Value till True och då blev Option1:s värde False!Sv: Optionbuttons och textruta
Puh vad långt det blev...Sv: Optionbuttons och textruta
Tack så mycket för hjälpen, allihop!Sv: Optionbuttons och textruta
Jag använder mig nu av multiline i textrutor. Exempel på kod:
txt1 = "Hej" & vbCrLf & "Kalle" & vbCrLf & "Thomas"
Detta är ingen kod från ett program, utan bara exempel. Min fråga är: Går det att göra så att t.ex. Hej står i förvald färg, men så att Kalle får färgen blå? Och går det att göra så att t.ex. Thomas står med fet stil, men inte den övriga texten i textboxen?Sv: Optionbuttons och textruta
Om du sedan vill att vissa ord skall färgas så måste du du bygga en function som går igenom ord efter ord, och jämmför med en "lista" på ord som du vill ha färgade.
Jag tror att du måste lägga det i en array, och köra med split.
<code>
dim MyArray()
dim strText as string
Dim i as integer
strText=Text1.text
MyArray=split(strText,"")
For i = MyArray(0) To Ubound(MyArray)
if MyArray(i) =ListanMedOrdAttKolla Then
MyArray(i).ForeColor=vbRed
Else
MyArray(i):ForeColor=vbBlack
End If
Next
</code>
Nu är detta helt otestat men jag tror att principen bör vara såhär.
Lycka till