Jag undrar om någon av er vet hur man räkna ut amorteringslån och annuiteteslån, det jag huvudsakligen söker är formlerna inte koderna (vill försöka själv först). Hejsan! Benke: Tack så hemst mycket, nu tror jag att jag kommer att klara annuitetslånet, men hur är det med amorteringslånet.. Hej! Tack jag håller på att prova din formel nu, det är bara en sak som jag inte förstå... HEhe, med risk för att EE "flyger i luften" så kolla in invetsringskalkyler hos XL-Dennis (www.xldennis.com) >HEhe, med risk för att EE "flyger i luften" så kolla in invetsringskalkyler hos XL-Dennis (www.xldennis.com) Hej igen! Tack så mycket allihopa. Formlerna har jag nu, tack vara er..... Du vet väl att du är mycket snäll och hjälpsam........Bara lite hjälp som fattas!!!!! amorteringslån och annuitets
Tack på förhand.Sv: Amorteringslån och annuitetslån
Formel för annuitetslån kommer här:
Det finns säkert andra uppställningar för detta, men denna funkar. Såvitt jag vet tillämpar bankerna samma formel oavsett om man betalar en gång om året eller om man betalar periodvis på något annat sätt. Skall man betala av ett lån på K kronor på n månader till räntesatsen p% per år är den enda skillnaden mot att betala av lånet på n år med en betalning om året att räntesatsen skall divideras med 12.
Om a är annuiteten (det kallas så även om det är andra perioder än år), K är skulden, n är antalet perioder att avbetala lånet på, m är antalet perioder per år och r = 1 + p/(100m) där p är räntesatsen i procent per år gäller
a = rn(r - 1)K/(rn - 1).
/BenkeSv: Amorteringslån och annuitetslån
Om inte så återkommer jag..... : )
Zeb: När jag kollade dem så står de under VBA, kan jag använda dem ialla fall?Sv: Amorteringslån och annuitetslån
Har ingen perfekt formel
men detta bör ge dig värdena du är ute efter.
Rak amortering
L=Lånebelopp, r= nominell årsränta, a=amorteringsbelopp/period
n=periodantal (totalt antal betalningstillfällen), b=betalningstillfällen per år
((L-na)*(r/b))=ränta per period
a+((L-na)*(r/b))=ränta+amortering per period
L-na=restbelopp
Om L=100 n=10 b= 2 (betalning halvårsvis) r= 7,50% a=10
Antag att du vill räkna ut ränta och amortering efter 5 perioder
10+((100-5*10)*(7,50%/2))=10+(50*3,75%)=11,875
Som sagt formeln är egentligen mkt lätt men kan inte beskriva den. Annuitetsformeln finns mer beskriven.
I ditt exempel så skriver du: 10+((100-5*10)..........
jag undrar var du får 5:an frånSv: Amorteringslån och annuitetslån
//MWSv: Amorteringslån och annuitetslån
*S* Nä, i detta fall var det mer lämpligt med en länk för att ge olika exempel på hur man kan lösa problemet. Att däremot ge en länk som svar till en fråga som bara kräver en rad kod känns lite onödigt.
Mvh
/EESv: Amorteringslån och annuitetslån
Ursäkta att jag var otydlig.
n är ju 10 peridoder totalt, och som då ger den raka amorteringens belopp. Om du skall ha fram ränta och amortering efter exvis 5 perioder, så blir n i det fallet 5. Skulle egentligen haft annan benämning...
håller med MW o EE om var det finns massa bra exempel.
Nu ska jag bara försöka att lösa resten...... : )
MVH
CerrolynSv: Amorteringslån och annuitetslån
Tack vara dig så är min amortering klar.
Det ända som jag nu har problem med är annuitetslånet. du skrev:
Om a är annuiteten, K är skulden, n är antalet perioder att avbetal lånet på, m är antalet perioder per år.
r=1+p/100m
Där p är procenten per år gäller
a= rn(r-1)K/(rn-1)
Mina frågor är nu: vart får du 100 från i r, och vart får du 1 från i a?????
Vore mycket tacksam om du skulle hjälpa mig med detta också (vem vet jag kanske kan hjälpa dig någon annan gång i något annat).
MVH
Cerrolyn :-)