Jag har lagt en bild i PictureBox. Den vill jag dela upp i flera klickbara zoner. Har provat med en transparent Label men kan inte få den att ligga ovanpå PicBoxen. Valde Label för att en text ska visas (ovanpå bilden) när man klickar på den. Gick inte med Image heller. Hej Pictureboxen är en kontainer. Om du klipper ut kontrollen. Markera pictureboxen och klistrar in. Skall den hamna i pictureboxen. Ok, det låter bra. Det är som när man lägger in kontroller i en ram. Tack för det, jag ska testa det ikväll. / Peter Jag har gjort det där en gång, utan special kontroller! Hej igen Läste en gång till Tack Sven! Jag fick rätt på det, men nu när jag lagt in 252 labels kom jag på att jag ville ändra pekaren. Men det går bara en åt gången. MousePointer kan jag ställa om till Custom på alla samtidigt men måste hämta MouseIcon för var och en (då får jag magsår innan jag kommit till 100). Finns det något annat sätt? HejDela bild
mvh / PeterSv: Dela bild
Det finns en ocx som fixar detta,kommer tyvärr inte
på vad den heter just nu.Den funkar i princip så
om man tex har en Sverigekarta med alla landskap
inritade så kan man klicka på ett visst landskap
och få respons på just den oregelbundna ytan.
Man skulle kunna tänka sig API GetPixel och ha
olika färger på de olika ytorna.
Spånar
SvenSv: Dela bild
Eller att du "ritar" kontrollen i pictureboxen när du skapar den.Sv: Dela bild
Sv: Dela bild
En image-kontroll måste det vara, med tranparent captions över!
Inte picturebox! Om du måste använda picturebox, kopiera över bilden när det behövs!Sv: Dela bild
>Har provat med en transparent Label men kan inte få den att ligga ovanpå PicBoxen.
Det är ju en alldeles utmärkt idee , funkar jättebra.
Gör så här lägg först in bilden och sedan ritar du in dina
Label :s där du vill på pictureboxen.
Om du klickar på en Label med högerknapp kan du
välja Bring To Front om den skulle hamna under en layer.
Låt texten vara kvar i Label :n så du ser var den hamnar.
Sen kan du ta bort ev text.
Det funkar som du tänkt och är dj smart.
mvh
SvenSv: Dela bild
Skulle förståss fixat detta innan jag kopierade ut alla labels. Vill helst inte göra om det heller för jag fick ställa in alla Left och Top-värden manuellt. Sen upptäckte jag att man kunde inte lägga in hur många Labels som helst. Gör man arrayer går det nog bättre men till mitt project funka det inte med arrayer.
Hoppas nå´n vet!
PeterSv: Dela bild
Efter denna princip kan du ladda alla Label:s
med en egen MouseIcon.
Private Sub Form_Load()
Dim aControl As Variant
For Each aControl In Form1
If TypeOf aControl Is Label Then _
aControl.MousePointer = 99 ' Custom
aControl.MouseIcon = LoadPicture("C:\flgswed.ico")
Next
End Sub
Men !! här behöver jag experthjälp Varför kan
jag inte skriva ???
For Each aControl In Picture1
undrar
Sven