Jag vill veta över det stora.. Har bara börjat nosa på vb.net men bra mycket mer komplext har det blivit. Kompilering gäller och segt (kräver mycket datorkraft). Hej Hej. Citat från ovanstående "Frågan blir nog den om vb.net blir ett språk med stor utbredning eller om det blir början på flykten från VB till andra språk ?"Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
För och nackdelar inte bara att det ena är bättre än det andra.Sv: Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
Absolut det största klivet mellan versioner för VB
till det bättre ?, tveksamt.
Till vilken nytta ? Har fortfarande inget bra svar mer än att det skall vara möjligt att köra på flera plattformar. Behövs detta ?
Man slipper gammalt elände som MS ställt till med då man införde DLL:er som ej haft möjlighet till bakåt/frammåt -kompabilitet vilket borde varit en självklarhet för 20 år sedan.
Största anledning till att så många valt VB före C++ har varit VB:s enkelhet men vad är nu kvar av den ???
mvh Roland
(som också väntar på bra kommentarer och anledning till att fördjupa sig i vb.net, (VB freeak senaste 12 åren ))Sv: Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
I och med .net har Vb spelat ut sin roll.
Skall du proga till net skall du lära dig C++ eller Java
Själv tänker jag angripa .net via mitt älsklingsprog Delphi
SvenSv: Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
VB.NET i VS.NET
Snabbare kod.
Bättre felhantering.
Mycket bättre utvecklingsmiljö.
Snabbare, stabilare, mer flexibel dataåtkomst via ADO.NET.
Objektorienterat.
Ett otroligt lyft för oss som jobbar som webutecklare iom ASP.NET.
Enkelt(?) att skapa webservices.
Dll-hell delvis borta.
Väl genomtänkt framework.
Visual basic 6.0 i VS 6.0:
"Snabbare" utvecklingsmiljö. (VS.NET känns lite seg)
Enkelt. (Allt är relativt)
Fast egentligen är det inte rättvist att jämföra Visual basic 6.0 och VB.NET.
Som jag ser det är det två helt olika språk i två helt olika utvecklingsmiljöer.
//freddaSv: Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
"Som jag ser det är det två helt olika språk i två helt olika utvecklingsmiljöer."
Håller nog med om detta och i och med detta kommer VB att snart gå i graven som en enkel men kraftfull utvecklingsmiljö.
Lite historik
Blev mycket lycklig då jag höll på att lara mig bygga administrativa system med C och Windows (pust) då Windows blev stort (Win3.0) och fick tillgång till VB 1.0 som då löste problemet med en effektiv miljö för utveckling där kraften kunde nyttjas till gediget systemarbete snarare än att lägga kraften på en mycket komplex miljö som C var då.
Frågan blir nog den om vb.net blir ett språk med stor utbredning eller om det blir början på flykten från VB till andra språk ?
Om nu MS lägger ner utvecklingen av VB i och med vb.net så kommer gissningsvis övriga språk, där utveckling fortfarande sker, att vinna på detta.
mvh RolandSv: Vad skiljer mellan vb6 och vb.net?
Känns som att MS pushar mer för C# än för VB.net - framtiden får dock utvisa det. Intressant med Delphi & .Net :-)
//MW