Hej Vad är de du har problem med? Eller vill du att vi ska ge dig lösningen? Jag vill inte har någon severat, jag frågade efter hjälp. Jag är nybörjar i VB och är inte så duktig. därför frågade jag. Se ex nedan vad jag menar. Det finns ett forum för nybörjare Heter mycket passande "visual basic - för nybörjare".<br> Tackar så hemst mycket....hajar inte så mycket men skall fortsätta på ditt förslag...jag begriper det nog i slutändan...tackar så mycket ännu en gång... Läs i hjälpen. Det står det olika syntaxen för satserna. Vad parametrarna har för funktion.INFO IFRÅN FIL TILL MSGBOX
Jag undrar om man kan få upp text som står i en txt fil i en msgbox?
Typ om jag har en test.txt fil sparad och be vb läsa in vad som står i den och sedan visa det i msgbox?
Hoppas att ni förstod frågan.
MVH
FibbanSv: INFO IFRÅN FIL TILL MSGBOX
Kolla i hjälpen på "Open Statment" eller sök här på pellesoft.
Eller är du bar ute efter att få lösningar serverade?Sv: INFO IFRÅN FIL TILL MSGBOX
MsgBox "info ifrån fil.", 64, "HEJ"
Vill inte du hjälpa mig så strunt i det då, kanske finns någon annan då istället.Sv: INFO IFRÅN FIL TILL MSGBOX
Hej.
Sätt en referens till Microsoft Scripting Runtime (tror jag det heter, du får kolla runt.)
Skapa ett object av typen Scripting.FilesystemObject.
Detta objekt har metoderna du behöver.
Du får läsa vidare i hjälpen, eller varför inte söka på pellesoft.
//freddaSv: INFO IFRÅN FIL TILL MSGBOX
Jag förväntar mig att alla programmerare försöker sitt ytrsta själv först. Har du gjort det? Har du sökt i hjälpen?<br>
<br>
Här har du lösningen:
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim strText As String
Dim FileNo As Long
Dim FileName As String
FileNo = FreeFile()
FileName = "C:\Test.txt"
Open FileName For Binary Access Read Shared As #FileNo
strText = Space(LOF(FileNo))
Get #FileNo, , strText