Hej! Lägg till en "msgbox command" i ditt program så kommer du se hur filnamnen skickas till ditt program. när du sedan har filnamnet är det bara att öppna filen. eh.. hmm.. d hjälpte inte så mycke.. hur fungerar msgbox command då? Om du skapar ett program med ett formulär som bara innehåller denna koden:öppna genom associerad filtyp!
Något jag egentligen inte brytt mig särskilt mycket om tidigare, men som verkligen skulle behövas nu är hur man gör om programmet öppnas genom t ex en textfil och är associerad med programmet man gjort...
Alltså.. säg att filer med filtypen *.hej alltid ska öppnas i mitt program och jag har ställt in windows att använda mitt program för det.
Om jag nu dubbleklickar på en fil som heter "skoj.hej" hur ska jag göra så att programmet läser i filen när d sedan startas??
Jättetacksam för svar.. =)
/JonteSv: öppna genom associerad filtyp!
/JohanSv: öppna genom associerad filtyp!
Sv: öppna genom associerad filtyp!
Private Sub Form_Load()
MsgBox Command
End Sub
Koppla sedan programmet till din filtyp. När du sedan dubbelklickar på en fil kommer programmet att startas och en ruta kommer poppa upp med argumentet som programmet får (innehållet i command). När du ser det kan du nog lista ut hur du ska öppna filen/filerna.
/Johan