Jag har fått i uppdrag att göra ett program (i VB) som man med hjälp av en streckkodsscanner ska kunna läsa in värden till olika komponenter. Har skapat ett testformulär med 10 textrutor (numrerade 1-10). Jag vill att alla streckkoder som börjar på 1 ska in i textbox1, alla som börjar med 2 ska in i textbox2 osv.. Nu undrar jag hur jag ska fånga upp själva streckkoden som läses in. Som det är nu hamnar streckkoden i den komponent som har focus. Scannrar brukar normalt koppla sig via tangentbordet, vilket betyder att programet inte vet om det kommer från scannern eller om någon skrivit det på tangentbordet. enkelt!Programmering med streckkodsscanner
Någon som vet hur man gör detta?
MVH / MariaSv: Programmering med streckkodsscanner
Dit problem tror jag löses lättast genom att ha en textbox som alltid har focus (.setFocus). Sedan i den textboxens change event kan du sedan kontrollera om sista tecknet är tex CR (eller vad du nu har ställt in att scannern ska skicka för sluttecken). Om du vill ha det i textboxar är det sedan bara att läsa första siffran ock skriva det där det ska vara. Sätt sedan focus på inläsningstextboxen igenSv: Programmering med streckkodsscanner
låt säga: du har ett gömt formulär (inte gömt med .visible = false, utan bakom ett likastort annat textfält.) Sen har du 10 formulär till, alla heter likadant, fast den första har index 0 och den sista index 9. Och sist en timer med ett interval på ca 10ms. Den ska INTE vara aktiverad
<code>
'i form_load:
txtGömt.setfocus
'i changhe eventet för det gömda textfältet:
timer1.enabled=true
'i timer eventet:
timer1.enabled = false
if (isnumeric(txtgömt.text))then
txtNummer(clng(mid(txtgömt.text, 1, 1))).text = txtgömt.text
end if
txtGömt.Text = ""
txtGömt.setFocus