Krävs att du subclassar fönstret eller kontrollen och fångar WM_MOUSEWHEEL. Om du bara ställde den fråga direkt som en följdfråga. tycker jag allt du är lat. Jag har faktiskt inte hittat ngn bra förklaring till vad subclassing är även om jag börjar förstå det nu. självklart får du ställa fler frågor, man lär sig inget annars. Nu är kanske inte denna beskrivning 100% korrekt, men den borde ge dig en hum om hur det fungerar. Har för länge sedan gjort ett exempel:Sv: Läsa mouse wheel i vb6
Sv: Läsa mouse wheel i vb6
Vi ger för det mesta en knuff i rätt riktning. Inte serverar lösningar.
Eftersom du lär dig mer genom att själv söka upp lösningen. Så jag tycker det räcker med en knuff i rätt rikning.
Söker du på Pellesoft och på internet hittar du säkert tillräckligt med information om subclassing.
Om du efter att försökt inte lyckas. Bör du överväga om programmering är något för dig. Eller så är du välkommen tillbaks att ställa mer fråger. Men för gudsskull försök själv.Sv: Läsa mouse wheel i vb6
Förlåt om jag frågade >:(Sv: Läsa mouse wheel i vb6
subclassing är inte så enkelt från början om man inte vet vad det är..
Windows är uppbyggt av sk fönster, lisboxar, frames, comboboxar, knappar mm är fönster. Och alla har ett hWnd, ett id som används för att identifiera fönster. Och så fort någonting händer, du kanske drar musen över en kontroll eller du kanske trycker på en knapp så skickas ett windowsmessage till den kontrollen/knappen/fönstret/listan med hjälp av hWnd. Du ska själv skicka windowsmeddelanden med hjälp av SendMessage.
Men i detta fall vill du ta emot ett visst meddelande för att kunna hantera det. Eftersom VB gör detta själv så får du subclassa det meddelandet, dvs lyssna efter det. För att göra detta är det viktigt att du vet hur det fungerar. Vad windows gör är att skicka iväg meddelandet i en meddelandekedja. Dvs det kan vara formuläret som får meddelandet först och då kollar det om hWnd stämmer överens med sitt eget, om inte så skickar det vidare meddelandet, så fortsätter det tills meddelandet kommer rätt, och det är därför man kan fånga upp exempelvis musens event via fönstret.
Ett exempel hittar du här:
http://www.andreavb.com/tip060007.html
Om du vill se ett subclassing exempel:
http://www.mvps.org/vb/code/FormPair.zipSv: Läsa mouse wheel i vb6
Programarkivet:Fånga mushjulets rörelser