Hej, Tack Andreas ! Din "lösing" kommer ger dig mer problem än svar. Att göra en vb applikation med access som databas och rapportmotor innebär att alla som använder ditt system måsta ha Access installerat på datorn. Dessutom tar det väldigt lång tid att öppna dina raprter. För att inte tal om resurser. Titta istället på raport motorer för Visual basic. Så du får en integrerad lösning.<br> Du har nog rätt... Perosnilgen tycker jag inget vidare om Crystal Reports. Jag har också en del synpunkter på CR. Jag brukar binda CR-rapporterna till en ADO-källa vid design, sedan "trycker jag in" ett RS till rapporten från VB i RunTime, fungerar hur smidigt som helst och man behöver bara göra om rapporten om man ändrar utseendet på rs:et man skickar in.Rapport i Access
Har en rapport som är gjord i Accsess och skrivs ut från ett VB-prg.
Hur gör jag en "preview" i stället för att den går direkt till skrivaren ??
mvh
MartinSv: Rapport i Access
En liten följdfråga..
Hur känner jag av när den är granskad, så jag kan göra "CloseCurrentDatabase" ?
Gör jag det direkt efter "OpenReport" hinner jag ju inte se rapporten :-)Sv: Rapport i Access
<br>
Annars kan du i access placera CloseCurrentDatabase i raportens close event:
<code>
Private Sub Report_Close()
CloseCurrentDatabase
End Sub
</code>Sv: Rapport i Access
Jag gör det i Crystal Reports i stället.
Men tack ändå !
/MartinSv: Rapport i Access
Måste nog säga att jag inte hittat någon snyggae rappormoter än Access.
Crystal Reports kan ju mer. Men är krånglig att jobba med. Användargrännsnitet är inget jag ens vill ta i med tång.
Dessutom tycker jag det är svårt att binda mot den. Att skapa en installationa är ingen picknick. När jag gjorde det hade det inte segatesoftware släppt några mergmoduler. Vilket skulle underlättat betydligt.Sv: Rapport i Access
Bl.a är det ju hopplöst att ha många rapporter i CR när man lägger till fält eller gör andra uppdateringar av databasstukturen.
Samtliga rapporter måste ju uppdateras efter det, annar kan vad som helst hända.
Har du några bra förslag ?Sv: Rapport i Access
När det gäller InstallShield Express så finns det en modul för CR och den har fungerat utmärkt för mig, men användargränssnittet är skit. Finns inget som slår Access som jag har sett, tyvärr krävs ju Access om de ska användas...
/Johan