Gjorde ett formulär som jag juserade höjeden med height Har också haft problem med XP. När jag laggt knappar längst Detta är ert fel. Man ska inte använda heigt. Eftersom denna egenskap alltid är angiven i twips och inkluderar eventuella kanter och titelbar. Men om jag exempelvis lägger in en commandbutton Du kan ju prova med någon sådan här kod: Ska testa! Kolla på Programarkivet:Resize-control så har du koden till alla 154 klara i ett nafs!Fick annan höjd på formuläret i XP.
så den blev lagom i XP men blev "högre" i win98. Fönstret i
formuläret blev högre men hela formuläret hade samma höjd.
Försökte med scaleheigt men fie inte det att funka, vid form load.
Hur fixar man det?
TackSv: Fick annan höjd på formuläret i XP.
ner i fönster (med god marginal till botten) på 98 , 2000 mm. Så syns bara halva knapparna i XP.Sv: Fick annan höjd på formuläret i XP.
Använd istället egenskaperan ScaleLeft, ScaleTop, ScaleWidth och ScaleHeight. I normala fall är ScaleLeft och ScaleTop 0 och kan ignoreras. Sv: Fick annan höjd på formuläret i XP.
och skriver top 500 i designläge för att det blir en snygg
marginal i botten.
Om jag då kör samma fönster i xp utan att göra någon resize eller flytta
commandbutton i körläge så syns bara halva knappen.
Det jag varit tvungen att göra är att lägga en för stor, ful marginal i botten på win2000 för att det ska se snyggt ut i XP.
//JennySv: Fick annan höjd på formuläret i XP.
<code>
Private Sub Form_Load()
Me.Move Me.Left, _
Me.Top, _
Me.Width + ScaleX(Command1.Left + Command1.Width - Me.ScaleWidth, ScaleMode, vbTwips), _
Me.Height + ScaleY(Command1.Top + Command1.Height - Me.ScaleHeight, ScaleMode, vbTwips)
End Sub
</code>
Anpasar formuläret till Knappens nedre höger hörne.Sv: Fick annan höjd på formuläret i XP.
Men ni får hålla med om att det känns dumt att behöva skriva extra kod
för att designen ska vara snygg i XP.
I alla andra operativsystem ser det snyggt ut. Även med inställningen 640 x 800.
I mitt fall så har vi på jobbet ett befintligt massivt projekt med 154!!!! forms. Ska det verkligen behövas att gå och skriva in extra kod i alla dessa bara för att XP har tillkommit på marknaden.....
Verkar det inte vara en bugg, eftersom XP är det enda operativystsem som visar forms på ett annat sätt......
//JennySv: Fick annan höjd på formuläret i XP.