Hej ! Om jag fattar rätt: Hej Benny ! Tillägg till Benny Hej, nu tror jag ja e me. Juste Benny. Benny tjena, ingen som lagt sig i? ok, det e fredag*s* Godmorgon BennyFlera Formulär
Jag har en minidatabas som plockar bl.a. textfiler från en Lista i en Listbox. Innehållet i textfilen visas i ett sep. formulär.
Jag undrar:
Går det öppna flera formulär från listboxens lista. Alltså först ett ex. en fil som heter Klar. Därefter en till fil som heter rätt. Det första formuläret ligger under det andra osv.
????Sv: Flera Formulär
Du har "form1" med en listbox, där i väljer du en i "list1" o då poppar "form2" upp med innehållet du nu har i "form1.list1"?
Sen väljer du en annan i "form1.list1" o då poppar "form3" upp med annat innehåll? Samtidigt?Sv: Flera Formulär
Det stämmer i första fallen som Du uppfattat: Alltså:..
Form1 med en listbox, där jag väljer i listningen, då poppar Form2 upp.
Så långt är allt lika. Form3 existerar inte.
Det är däremot alltid Form2 som poppar upp, med samma egeneskaper som labels textboxar etc., men med olika text och bildinnehåll.
Grundtanken för mig var att varje Form2 skulle lägga sig över varandra. Som det nu är "försvinner" ju Form2 med tidigare innehåll, beroende på var jag har listat för något nytt i listboxens listning.
Nu tror jag att Du förstår lite mer av grundtanken.Sv: Flera Formulär
I grundtanken ligger även att jag kan skriva ut Form2 med innehåll. Genom en lösning på att lägga flera Form2 över varandra, under lättar det utskriften av varje enskilt Form2. Som det nu är måste jag hämta hem varje fil från listningen i Listbox och sedan göra utskrift.
Det optimala hade varit att kunna ställa samtliga Form2 i kö vid Printerspoolen och klick skrivs samtliga Form2 med olika innehåll ut.
?????
mvh KennethSv: Flera Formulär
Jag skriver ur luften nu:
Dim nyform2 as form2
nyform2.show
minns inte nu men det ska kanske va :
Dim nyform2 as NEW form2
nyform2.show
då gör den en lika kopia av form2.
sen ger du varje ett olikt innehåll.
jag har inte VB här, kanske hinner nån annan före med mer info, annars håller jag koll på tråden senare i eftermiddag:-)
/BennySv: Flera Formulär
Alltid något att börja med. kanske klockrent, ska testa....
mvh
KennethSv: Flera Formulär
Funkade med att föra över 1 kopia av Form2
Det som redan är inlagt på Form2 finns kvar. Men innehållet i listboxens lista tas från sep filer som text, bild etc. följer inte med. Annars var id'n mkt god.
Sedan tror jag som nämnts att maximeringen av antalet "kopior" är 1 Form2 förutom "originalet"...
??Sv: Flera Formulär
om du gör så här så kan du skapa hur många(?) som helst av form2.
labeln räknar varje o sätter ett nummer.
om du vill ha in nått i form2(kopian) så sätt det där min label1 är.
Dim nyform2 As New Form2
Static räknaform
räknaform= räknaform+ 1
nyform2.Label1.Caption = räknaform
nyform2.Show
Kan detta va nått? Skål på er alla:-)Sv: Flera Formulär
Juste....
Ska testa sista versionen.
Ha en trevlig heelg )
Kenneth