Hej, jag ska bygga ett grafiskt gränssnitt till en excel-applikation. Använder därför vba. För att presentera större listor med flera kolumner har inte jag hittat något bättre sätt än listboxar som jag i sin tur delar in i flera kolumner. Att tilldela en listbox med flera kolumner en flerdimensionell array funkar fint, men det är lite omständligt att loopa över innehållet från ett sheet till arrayen först och sen in i listboxen. framförallt krävs att jag vet hur många rader som finns i det aktuella sheetet. Finns det något enkelt sätt att ta reda på hur många rader det är som innehåller data eller måste man kolla varje cell? Finns det något sätt att direkt ta en kolumn i ett sheet och lägga in det i en listbox? Hejsan! Om det enda Sheet1 innehåller är data för lbRR kan du skriva:vba, kolumn i excel till kolumn i listbox
Jag har precis börjat med vba och har ännu ingen riktig uppfattning om hur kraftfullt det är, att det är stympat jämfört med "vanlig VB" inser jag, men vad är möjligt? Tar jag mig vatten över huvudet när jag försöker bygga ett helt gui där tanken är att man inte ska se att det är excel man jobbar med?
nedan följer min kod till listbox-problemet:
Private Sub mpEkonomi_Enter()
For i = 0 To 148
MyArray(i, 0) = Sheet1.Range("a" & i + 1 & ", a" & i + 1)
Next i
For i = 0 To 148
MyArray(i, 1) = Sheet1.Range("b" & i + 1 & ", b" & i + 1)
Next i
For i = 0 To 148
MyArray(i, 2) = Sheet1.Range("c" & i + 1 & ", c" & i + 1)
Next i
For i = 0 To 148
MyArray(i, 3) = Sheet1.Range("d" & i + 1 & ", d" & i + 1)
Next i
lbRR.List = MyArray
End Sub
Tacksam för svarSv: vba, kolumn i excel till kolumn i listbox
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dit specifika problem, men antar att du kan hitta vad du söker på
www.xldennis.com
som är mkt bra. Förmodligen har du redan länken.
Jag är i ung samma läge som du och här finns mkt att lära.
/BenkeSv: vba, kolumn i excel till kolumn i listbox
<code>
Private Sub mpEkonomi_Enter()
lbRR.List = Sheet1.UsedRange.Value
End Sub
</code>