Hej hej alla glada programmerare. Jag har en fråga angående inloggning och så... Hej Det är inte bra att använda END. Bör räcka med att Unload inloggnings formuläret.Att stänga ett prog efter 3 misslyckade inloggning
Jag har en textruta som heter txtUser och en som heter txtPass. När dessa inte stämmer 3 gånger i rad vill jag att programmet ska avslutas automatiskt. Koden till knappen ser ut som följande hittills:
Private Sub cmdLoggain_Click()
Dim fel
Dim lyckad
Dim user
If txtUser.Text = "Nisse" And txtPass.Text = "1234" Or txtUser.Text = "Per" And txtPass.Text = "5678" Then
lyckad = MsgBox("Välkommen " + txtUser, vbOKOnly, "Inloggning")
Load frmData
frmData.Show
Unload frmLogin
Else
fel = MsgBox("Du har angivit ett okänt användarnamn eller lösenord, försök igen", vbOKOnly, "inloggning")
End If
End Sub
Hoppas Du kan hjälpa mej lite på traven me koden!
Tack på förhand, samuel
mvh cane Sv: Att stänga ett prog efter 3 misslyckade inlogg
Ungefär så här
Private Sub cmdLoggain_Click()
Dim fel
Dim lyckad
Dim user
Static ErrCount
If txtUser.Text = "Nisse" And txtPass.Text = "1234" Or txtUser.Text = "Per" And txtPass.Text = "5678" Then
lyckad = MsgBox("Välkommen " + txtUser, vbOKOnly, "Inloggning")
Load frmData
frmData.Show
Unload frmLogin
ErrCount = 0
Else
fel = MsgBox("Du har angivit ett okänt användarnamn eller lösenord, försök igen", vbOKOnly, "inloggning")
ErrCount = ErrCount + 1
If ErrCount > 3 Then End
End If
End SubSv: Att stänga ett prog efter 3 misslyckade inlogg
MSDN:
The End statement stops code execution abruptly, without invoking the Unload, QueryUnload, or Terminate event, or any other Visual Basic code. Code you have placed in the Unload, QueryUnload, and Terminate events offorms andclass modules is not executed. Objects created from class modules are destroyed, files opened using the Open statement are closed, and memory used by your program is freed. Object references held by other programs are invalidated.
The End statement provides a way to force your program to halt. For normal termination of a Visual Basic program, you should unload all forms. Your program closes as soon as there are no other programs holding references to objects created from your public class modules and no code executing.