Hej, jag kör följande funktion för att ladda innehållet från ett excel-sheet till en listboxlåsningsproblem med excel - vba
Private Sub laddapersonal()
lbPE.List = Sheet3.Range("dbPersonal").Value
lbPE.RowSource = ("dbPersonal")
End Sub
lbPE.RowSource = ("dbPersonal") är för att få rubriker i columnheads
Funktionen funkar finfint. Det är möjligt att uppdatera excel-sheetet via min applikation med listboxen i, man ändrar poster eller lägger till nya och trycker på en spara-knapp. De nya uppgifterna sparas som de ska i excel-sheetet, men listrutan uppdateras inte som den ska. Ibland syns inte de nya uppgifterna, ibland blir det dubblett-rader, trots att det är rätt i excel-sheetet. jätteskumt verkligen. en enkel lösning borde vara att uppdatera listboxen från excel-sheetet mha funktionen ovan - nu händer en ännu skummare grej - jag får inte! Jag kan alltså fylla listboxen en gång med funktionen, jag kan skriva till excel-sheetet men sen är det alltså stop. Vad beror detta på? Det borde inte vara ett rättighetsproblem, snarare att filen är låst. Men jag har stegat igenom koden under körning och den kan inte vara låst, om det inte tar jättelång tid innan processen som uppdaterar filen släpper den. Det är första raden i funktionen som den kraschar på...
Stort tack till den som kan hjälpa mig
/marcus