Hej! Varför vill du döda Excel? Har för mig att det ligger kvara i minet efter det att man öppnat den första gången för att det skall gå att starata Excel snabbare när man öppnar det igen. Tjenare, Hej,att döda processer i vb
Nån som vet ett bra sätt att terminera exekverande processer iniffrån vb?
För att strula till det lite extra, så undrar jag dessutom hur man terminerar sådana processer som bara syns i akvivitetshanterarens processes-fönster, men inte i aktivitetshanterarens applications-fönster..
dvs något i stil med
<code>
If Tasks.Exists("Microsoft Excel") = True Then
Tasks("Microsoft Excel").Close
End If
</code>
....men som sagt; bara om processen (i detta fallet ms excel) finns i process fönstret, ej i applications önstret (aktivitetshanteraren)Sv: att döda processer i vb
Sv: att döda processer i vb
har inte ngt _exakt_ svar åt dig, men du ska få lite hjälp på vägen..
Vet inte hur mycket kodning du har gjort, men förútsätter lite win32API kunskaper..
Finns ett api-anrop som heter
Declare Function TerminateProcess Lib "kernel32" Alias "TerminateProcess" (ByVal hProcess As Long, ByVal uExitCode As Long) As Long
hProcess är ID't (Process ID, PID)
Har du inte det redan så finns det api-anrop och strukturer för att hämta/lagra information.
Gå in i win32api.txt som ligger i din visua studio/common/tools/winapi mapp.. Sök efter "process" så hittar du en hel del intressant information.
Såg att det finns en struktur för att lagra information om en process.. antar att det sätt ngn flagga i den strukturen för hur processen visas i taskmanagern..
Hoppas jag var till ngn hjälp. :-)
lycka till!Sv: att döda processer i vb
ja det var till stor hjälp. Men jag fattar inte hur jag hittar ett "get_process_id" för min excel-process, söker jag på process i win32api.txt så hittar jag en type som heter process_information men den vill ju också ha pid som parameter.
Nån som vet hur jag får ett process_id till min excel process?
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta.
mvh
Axel