Använd Quit metoden på Excels applikations objekt: Det är inte vad jag är ute efter. Jag är ute efter att lämna kvar min instans (som är skapad med createobject) till användaren. När användaren sedan manuellt stänger instansen genom att trycka på kryss-knappen i övre vänstra hörnet i excel applikationen vill jag att "både processen och applikationen" skall dö. Jag får inte det fellet hoss mig. Har du frigjort alla variabler? hej, det har löst sig. felet var att jag i mitt program körde metoder på det generella application objektet vilket startar upp en ny applikationsinstans som låg kvar som en process.ole instans av excel vägrar dö
Hej
Jag har ett program (vb) som automatiserar excel, man kan i korta drag säga att jag använder excel för att rita grafer på data jag skickar in i ett worksheet. Jag gör en createobject på excel så att en ny instans skapas.
Allt funkar bra, men när man är klar (när excel ritat färdigt graferna) så vill man ju stänga ner excel och kanske spara grafen (worksheet:et) Då man stänger excel så ligger excel.exe kvar som en process!! Den försvinner inte! Dvs, den är synlig i aktivitetshanterarens processes fönster men ej i aktivitethanterarens applications fönster!!
Startar man excel på vanligt sätt (exempelvis genom startmenyn och inte genom en createobject) och sedan stänger det så försvinner excel både ur applications fönstret och processes fönstret i task manager (aktivitetshanteraren) men vid createobejct ligger alltså en skräp-process kvar trots att jag inifrån mitt automatiserande program terminerat alla objektreferenser.
Nån som har några idéer till excels beteende? XlDennis, help!
/AxelSv: ole instans av excel vägrar dö
<code>
Dim Excel As Excel.Application
Set Excel = CreateObject("Excel.Application")
'Skapar din graf
Excel.Quit
Set Excel = Nothing
</code>Sv: ole instans av excel vägrar dö
kör jag quit metoden på excel.application så dör ju min instans programmatiskt vilket jag inte vill.
jag misstänker att detta problem är avancerat, inga andra applikationer beter sig likadant vad jag vet.
NÅN?Sv: ole instans av excel vägrar dö
Sv: ole instans av excel vägrar dö
Tack för hjälpen
Axel