Hej! Det finns ju färdiga teknologier som klarar detta, typ RTF, XML (med XSL) och HTML. Har du inte tänkte på att använda något sådant.. ? :) Jag har tänkt använda vadhelst som fungerar. Problemet är löst på lite omvägar."Härma Mime(?)"?
Sitter och kodar ett infosystem i VB6 mot SQL-Server 2000, och har en stark önskan om att kunna lagra "meddelanden" i databasen ung så som de funkar i Outlook. Dvs man kan stoppa in bilagor, bilder, formatering av text osv. Och allt detta lagras på ett enda ställe. Tidigare har ambitionen varit att man skulle lagrat alla bilder och bilagor separat. men detta gör att det blir lite väl svårt att läsa en installationsanvisning osv om man hela tiden måste ha hänvisningar till bilder och annat.
Jag vill alltså i princip kunna stoppa in en bilaga eller bild mitt i texten i ett "anslag/meddelande", och att detta sedan lagras i en enda klump.
Någon som förstår vad jag vill göra?
Förslag på hur man gör detta? Vilka kontroller använder man för att presentera ett sådant anslag?
/En något förvirrad MagnusSv: "Härma Mime(?)"?
.OlaSv: "Härma Mime(?)"?
Jag vill inte uppfinna hjulet eftersom det redan finns en uppsjö av dem.
Men var börjar man? Jag har ingen aning alls..
Fixar en RichTextBox att visa upp inbäddade filer som ikon tex?
XML vore helt okej det med, men finns det något slags exempel?
I'm lost!
/MagnusSv: "Härma Mime(?)"?
Det blir en blandning av olika format.
Det hela kommer att baseras på RTF för lagringen av den formaterade textmassan.
Sen kommer det till ett par COM+ komponenter som sköter konverteringen mellan RTF och XHTML/XML för att göra det relativt enkelt att visa/redigera via webben.