Hej. Detta är alltså inte en fråga om hur man lägger en ikon bredvid klockan, jag vill kunna lägga upp en egen kl eller annat som "rör sig" Hej Hej, ditt exempel var inte det jag sökte RIKTIGT, inte vad jag kan se iaf, hur får jag, istället för ikon, en tid att visas? jag testade att ha en label med tid i istället för image men det går inte. Hur ska jag göra? Använd en StatusBar om du ska ha en klocka i ditt VB-program Försök nu att förstå det jag försöker skriva: Jag verkar få lösa detta helt ensam, meddelar er sen när jag är klar. Ja tror att datum och tid i systray är integrerade i den. Det är därför den är anorlunda i XP. Är tveksam till om man kan lägga till något annat än ikoner. På den gamla goda w95-tiden ;-) Så hadde jag ett progg som man kunde lägga in valfri text ställetför och kring klockan. Så det är nog möjligt. Har dock ingen aning vad progget hette. Tjenare.. Jag kan bara säga: Tack så hmhm mycket:) Häftigt och det var preeeecis vad jag ville ha:)som klockan i aktivitetsfältet?
Hur gör jag det?
/BennySv: som klockan i aktivitetsfältet?
Kolla in mitt uppskick Programarkivet:Animerad SysTray
Mvh
SvenSv: som klockan i aktivitetsfältet?
Project > Components > välj MS Windows Common Controls
Läg ut en StatusBar på ditt form. Högerklicka på den och välj Properties.
Välja Panels [1] och sätt egenskapen Style = 5 - sbrTime
Personligen tycker jag det är korkat att lägga in en klocka i ett VB-program eftersom det är helt meningslöst. Alla som kör Windows har en klocka längst ned till höger på skärmen. Vill du att något skall ske med vissa intervall så kan du anända en Timer. Problemet med den är dock att om du anvädner den för att skapa en klocka så kommer den att börja gå fel om programmet körs länge utan att startas om.
.OlaSv: som klockan i aktivitetsfältet?
Jag vill lägga in ett värde, ej ikon utan värde som en klocka eller likn, precis som windows egna klocka, det ska ligga bredvid windows egna klocka.
Jag kan lägga in en ikon, som svenpon ovan visar, men jag vill inte HA en ikon, utan ett värde i siffror som ändrar sig.
Gick det fram?
/BSv: som klockan i aktivitetsfältet?
Men berätta gärna om du lyckas.Sv: som klockan i aktivitetsfältet?
//SuneSv: som klockan i aktivitetsfältet?
Sökte lite på Planet Source code och hittade detta..
Nu vet jag inte om den funkar som du vill, jag har inte hämtat den själv så därför vet jag inte om den funkar.
Men vi får väll hoppas det ;o)
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=30377&lngWId=1
/WolfSv: som klockan i aktivitetsfältet?
/Benny