Vilken databas använder du? Om du använder SQL-Server så fick jag tips av RickardD att använda SSL-kryptering, jag har inte testat än + att jag har slarvat bort länkarna jag fick. Sök på SQL-Server och SSL hos MS så hittar du säkert beskrivningarna... Vad gäller kryptering av lösenord så behöver du ju inte spara lösenordet i klartext i din tabell utan du kan ju kryptera lösenordet innan du skickar in det: dvs om användaren vill ha lösenordet "admin" och din krypteringsalgoritm vänder på lösenordet: "nimda" så sparar du bara "nimda" och när sedan användaren skall ange sitt lösenord så krypterar du det (via din algoritm) och sedan jämför du med vad som står i databasen.. Så länge ingen vet vilekn krypteringsalgoritm du använder borde det vara ganska säkert, iallafall säkrare än att skicka i klartext.. >Jag använder mig av Apache-server.Kryptering en tabell!!
Jag håller på skriva ett program i VB, och mina databasfiler finns på en server. Jag vet att man kan på något sätt se text som skickas från servern till klienten eller från klienten till servern. Som jag hörde "man kan sniffa upp lösenord".Jag har en fill eller tabell som bara hantererar användernamn och lösenord. Min fråga är:
" finns det någon lösning typ 'krypertering' som man kan använda för att öka säkerheten mellan servern och klienten??? i så fall hur skriver man(koden)!!
MHV
AndersSv: Kryptering en tabell!!
/JohanSv: Kryptering en tabell!!
Jag använder mig av Apache-server. Jag hittade inte den länken som Du(Johan)hänvisade...
/AndersSv: Kryptering en tabell!!
Apache är en webserver, ingen databasserver, mig veterligen... Frågan kvarstår, vad vill du kryptera? och hur ser din miljö ut?
Jag skrev fel om servern. Jag använder mig av Rainbow-servern.
/Anders