Hej och god morgon! Om du bara vill öppna filen och läsa av den så är det bara att göra så här: Hej igen! Japp, det var ungefär så jag menade! Lägg koden i formulärets deklaration: Jajemensan!öppna program?
Jag har gjort ett program i Java som analyserar data i särkilda filer. När man dubbelklickar på dessa filer (ändelsen .slp) öppnas mitt program och filen öppnas och visas. Jag skulle vilja att man kunde öppna en sådan fil via Visual Basic. Hur gör man det? Via en open dialog. Måste man använda sig av ole/dll-filer?
Förklara gärna utförligt, jag är ny vad gäller dll-filer, men jag har programmerat endel i Visual Basic innan.
/DSv: öppna program?
Open "Fil.slp" For Input As #1
Do Until EOF(1)
Input #1, str
Loop
Close #1
/ PeterSv: öppna program?
Jag testade att använda shell, men det fungerade bara på själva applikationen. Det jag vill, är att en fil ska öppnas med hjälp av ett program. Tex att man letar upp ett worddokument i en opendialog och då ska dokumentet öppnas och visas med hjälp av Word.
Någon som vet?
/DSv: öppna program?
Men koden fungerade inte! Jag har klistrat in call anropet i
Private Sub Command2_Click(). I en "Modul1" i general declaration har jag lagt in resterande kod. Den ger felmeddelande på "call raden" och säger: Run-time error '424', object required. Jag har 4.0 kan det bero på det?
Det är inte en excell-fil jag vill öppna. Jag har nämligen gjort ett program i Java. Detta program är associerat till .slp filer. Och när jag dubbelclickar på en .slp fil, öppnas mitt program och denna .slp fil visas. (Precis som om man öppnade en .doc fil, så öppnas ju word och visar den filen man klickade på.) Och via Visual Basic vill jag alltså kunna öppna en .slp fil så att denna visas (precis som ovan exempel med excel!).
/DianaSv: öppna program?
<code>
Private Const SW_SHOWNORMAL As LONG = 1&
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
</code>
Sätt strFileName till den fil det skall vara. Det två raderna som följer nedan är bara exempel:
<code>
Private Sub Command2_Click().
Dim strFileName as string
strFileName = Commondlg1.filename
strFileName = "c:\Din katalog\Ditt filanamn.slp"
ShellExecute Me.hwnd, "Open", strFileName, "", App.Path, SW_SHOWNORMAL)
End SUb
</code>Sv: öppna program?
Det fungerar, (tårar i ögonen!)!
Det fungerar om jag lägger in sökvägen till mitt program istället för App.Path, (givet kanske).
Vad duktiga ni är!
Tack så mycket för hjälpen!!
/Diana