Har klurat lite på hur man kopierar rader i matriser(multidim. arrays). <b>Och det finns någon sida (det kanske finns någon fil på datorn som har en förteckning över dom?) som räknar upp alla api-anrop och har bra förklaring .</b> Från hjälpen: Tack Johan den sidan var nice.Kopiera rad i matris?
ex
Dim array1() as Long
Dim matris(3,4) as Long
matris innehåller dessa värden
1,1,1,1
2,2,2,2
3,3,3,3
jag hoppades att det skulle funka med
array1 = matris(2)
och då skulle array1 innehålla (2,2,2,2) men det lyckades inte (har för mig det funkar i c iallafall).
Men jag såg någon använda CopyMemory så jag har testat det och det funkade hyfsat.
man kan skriva CopyMemory(array1,matris(1,2),12)
och då blev array1 = (1,2,3)
kan förklara varför tolvan står där för den måste veta hur mycket minne den ska kopiera och long är 4 bytes så 3*4 är 12 (man kan ta len(matris(1,2)) för att få ut 4 och använda bound). hmm hur skulle man veta längden på en sträng matris? har inte testat men borde väl bli problem?
Jag tycker det är lättare om den tar ut raden åt andra hållet men det är ju samma sak bara man får tänka lite annorlunda.
Det jag undrar om det finns något lättare sätt att kopiera "rader" i matriser?
Och finns det någon sida (det kanske finns någon fil på datorn som har en förteckning över dom?) som räknar upp alla api-anrop och har bra förklaring . Kan tänka mig att MSDN på nätet har dom men det brukar vara lite jobbigt att hitta på den siten så en direkt adress skulle vara bra. Jag tycker det är synd att det inte finns i den MSDN som jag installerat på datorn.
Och ett annat problem som jag tycker ska gå att lösa lätt?? Jag skulle vilja ha en genomskinlig frame så jag kan ha en bild under. Eller finns det något annat man kan använda än frame för att dela in olika saker så man kan flytta dom lätt och har en liknande ram (använder det bara visuellt).Sv: Kopiera rad i matris?
Jag tycker mycket om http://www.allapi.net/
/JohanSv: Kopiera rad i matris?
Arrays of any data type require 20 bytes of memory plus 4 bytes for each array dimension plus the number of bytes occupied by the data itself. The memory occupied by the data can be calculated by multiplying the number of data elements by the size of each element. For example, the data in a single-dimension array consisting of 4 Integer data elements of 2 bytes each occupies 8 bytes. The 8 bytes required for the data plus the 24 bytes of overhead brings the total memory requirement for the array to 32 bytes.Sv: Kopiera rad i matris?
API-Guiden(som jag laddade ner) var precis vad jag ville ha.
Andreas jag vet inte vad du ville säga med det?