Jag har problem att kontakta min mySQL-databas som ligger på en server i mitt LAN. Se: http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/asp_mysql.asp Tack för svaret. Använder nu denna kod: Har du installerat MyODBC som det står om i artikeln? Jag har absolut ingen koll på MySQL, men jag tror att du måste installera det. Har visserligen inte testat det. Men det kan jag prova under tiden jag väntar på fler svar :) Förr i tiden hade alla databaser sina egna metoder som program skulle använda för att prata med databasen. Med andra ord var det ett helvete för en utvecklare om man ville stöda flera databaser.VB och mySQL
Jag använder följande kod för att öppna databasen lokalt.
Dim Conn As New ADODB.Connection
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=C:\test.mdb;uid=Admin"
Dim RS As ADODB.Recordset
Set RS = New ADODB.Recordset
Dim SQL As String
SQL = "SELECT Translation, Grupp, Plural, Validerad From Dictionary WHERE Word = '" & varSokning & "'"
Set RS = Conn.Execute(SQL)
I koden ovan använder jag en Access-databas, men nu har jag skapat en mySQL-databas med mySQL egna program som jag hämtat från deras hemsida. Databasen heter test även på den nya servern. Hur ska adressen anges, och har databasen någon ändelse? Som ni märker är jag ganska ny på det här med VB och mySQL sammankopplat.
Vi kan ju tänka oss att adressen till min sida är www.microsoft.com och att jag installerade mySQL som vanligt i c:\mySQL. Hur ska jag då länka till en databas som jag skapat som heter Test?Sv: VB och mySQL
Bör bli nått sånthär tror jag:
objCon.Open "DRIVER={MySQL};DATABASE=Test;UID=användarnamn;PWD=xxxp;SERVER=ip/namn"
ip/namn byter du ut mot datorns adress, är det samma som webservern kan du köra med localhost.
/JohanSv: VB och mySQL
Conn.Open "driver={MySQL};Database=Test;uid=Admin;Server=192.168.0.101"
Följande meddelande uppkommer: Datakällan hittas inte och ingen standarddrivrutin är angiven.
Förslag?Sv: VB och mySQL
/JohanSv: VB och mySQL
Sv: VB och mySQL
Sedan utvecklade microsoft någonting som heter Open DataBase Connectivity, ODBC, dvs ett standardisierat sätt att prata med databaser. ODBC behöver dock en drivrutin för att prata med en speciell databas, och i detta fall är det MyOdbc som behövs.
Men det räcker inte här. ODBC är språket som man använder för att prata med databasen, men för att inte allting ska bli för avancerat har MS även gjort någonting som ska underlätta för utvecklaren och det är Data Access Objects, DAO, samt ActiveX Data Objects, ADO.
Det du behöver för att kunna prata med en databas är alltså:
1. ODBC drivrutinen för den aktuella databasen, i detta fall MyOdbc
2. Ett sätt för ditt programmeringspråk att kunna prata ODBC, i detta fall ADO.
3. SQL kunskaper.
Alternativt kan du prata med databasen direkt via tcp/ip.
Jaja. Ville bara beskriva hur allting funkar. Ta och installera MyODBC så ska du se att det fungerar.