Jag har skrivit en applikation med ett flertalberäkningar av olika slag, jag använder variabeltyperna integer och double för de numeriska värdena. Nu har jag problem när jag skall spara värdena i min accessdatabas. då den säger att "Type Missmatsch" och pekar på variabeln som har tal med decimaler som innehåll. Jag använder ADO-lösningen "Con.Execute Variabelnamn" Hej Om du ersätter alla ev "," med "." fungerar det alltid(?).Problem med decimaltecken.
Nu funkar det väldigt bra när jag ändrar Windowsinställningen för decimaltecken i "Nationella alternativ" till en Punkt (.). Men då återkommer problemet när jag kör andra program. Finns det något att skriva i programet som tar hand om det här problemet.
Jag tackar på förhand.
SörenSv: Problem med decimaltecken.
Vad gäller regler för skrivningen till variabeln har jag kollat att dessa är rätt med t ex "enkelfnuttar" osv.
Sören?Sv: Problem med decimaltecken.
>Windowsinställningen för decimaltecken i "Nationella alternativ" till en Punkt (.). Men >då återkommer problemet när jag kör andra program.
Ja problemmet är som en "finne i röven",Jag har hittat en filosofi som passar
mig, jag ser alltid till att alla variabler använder (.) som decimalavskiljare.
Tex i TextBoxar har jag alltid If KeyAscii = 44 Then KeyAscii = 46
om jag omvandlar en String till numeric så använder jag Val Functionen.
Du skall inte ändra dina Nationella inställningar No God
Beträffande "fnuttar" så skall det som du förmodligen vet
inte vara några "fnuttar" när du söker mot numeriska värde
/SvenSv: Problem med decimaltecken.
Con.Execute "INSERT INTO tabell (a) VALUES(" & Replace(mitt_decimaltal, ",", ".") & ")"
/Johan